FSR – danske revisorer

Rekordhøjt antal selskaber fravælger revision

Flere og flere selskaber vælger ikke at få deres regnskab revideret. Ifølge FSR – danske revisorer er det en bekymrende udvikling, da kreditorer og andre, der er med til at finansiere dansk erhvervsliv, mister vigtige informationer om selskabernes økonomiske sundhedstilstand.

168.000 selskaber har fravalgt revisionen af deres regnskab i 2019. Det er en stigning på 13.000 i forhold til året før, hvor 155.000 havde fravalgt revisionen.
Samlet set har næsten 60 pct. af alle selskaber fravalgt revision. Det viser en ny analyse fra FSR – danske revisorer baseret sig på regnskabsdata fra kreditinstituttet Experian.

Udviklingen har taget fart siden 2011, hvor revisionspligten senest blev lempet. Fra 2012 og frem til i dag er antallet af selskaber, der fravælger revision steget fra knap 25.000 til 168.000. Det er en stigning på over 500 pct.

Ifølge adm. direktør i FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen er det en bekymrende udvikling:

”Revisors gennemgang af regnskabet sikrer, at der er gennemsigtighed om selskabernes økonomiske sundhedstilstand. Det er afgørende for kreditorer, samhandelspartnere og myndigheder, at der er tillid til informationerne i regnskabet. For hvert regnskab, der ikke bliver revideret, stilles regnskabsbrugeren dårligere, end hvis der havde været revision,” siger Charlotte Jepsen.

Mange selskaber vælger assistance
Selvom flere og flere selskaber fravælger revisionen, er det ikke ensbetydende med, at de fravælger revisors bistand.
Over 100.000 selskaber har valgt at få en assistanceerklæring på regnskabet i stedet for den fulde revision. Med en assistanceerklæring er revisors bidrag at bistå med at opstille regnskabet korrekt, så det følger de gældende lovkrav på området.

I 2019 har næsten 7.000 flere selskaber valgt denne løsning, svarende til en stigning på 7 pct. i forhold til 2018. Det betyder, at 35 pct. af samtlige selskaber får en assistanceerklæring på deres regnskab.

”Det skal være nemt og attraktivt at drive et selskab Danmark. Set i et samfundsmæssigt perspektiv kan en assistanceerklæring i mange tilfælde være et godt alternativ til revisionen. Mange mindre selskaber har ikke nødvendigvis behov for en fuld revision af regnskabet og vælger derfor assistanceerklæringen i stedet,” vurderer Charlotte Jepsen og fortsætter:

”Erfaringerne viser også, at det i højere grad er selve involveringen af en godkendt revisor i forbindelse med opstilling af regnskabet end selve revisionen, der sikrer høj regelefterlevelse.”

65.000 har helt fravalgt revisorbistand
Selvom flere selskaber vælger at få en assistanceerklæring på regnskabet, er der samtidig et stigende antal af selskaber, der helt fravælger revisors bistand og ikke har nogen form for erklæring på regnskabet.

I 2019 fravalgte godt 65.000 selskaber helt revisors bistand. Det svarer til 22 pct. af alle selskaber. I 2012 var det kun 9 pct. af selskaberne, der ikke havde revisorbistand, viser analysen.

Det stigende antal selskaber uden revisor er et problem, mener Charlotte Jepsen:

”Analyser viser, at selskaber helt uden en godkendt revisor ofte agerer mindre regelret og har flere fejl i deres regnskaber og skatteindberetninger end selskaber med revisor. Derfor er det et problem, når flere og flere helt fravælger bistand fra en godkendt revisor. Det er i alles interesse, at virksomheder betaler korrekt skat og overholder reglerne. I sidste ende skader det samfundet, der risikerer at gå glip af skatte- og momsindtægter,” siger Charlotte Jepsen.

Hent analysen via linket herunder.

Anders Lau
Kommunikations- og analysechef, presse og public affairs
ala@fsr.dk
_____

Agnethe Larsen
Analytiker
2056 5435
aln@fsr.dk

Information om FSR – danske revisorer

FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8

3393 9191https://www.fsr.dk/

Følg pressemeddelelser fra FSR – danske revisorer

Flere pressemeddelelser fra FSR – danske revisorer

Troldtekt og Missionpharma blandt de bedste mindre virksomheder til at rapportere på samfundsansvar1.9.2020 10:01:56 CEST | Pressemeddelelse

Man kan godt lave en god bæredygtighedsrapport selvom man er en lille virksomhed. Det viser blandt andre Troldtekt og Missionpharma, der er blandt de fem nye små og mellemstore virksomheder (SMV), der i dag bliver fremhævet for deres rapportering på samfundsansvar til SMV COP 2020. Global Compact Network Denmark og FSR – danske revisorer står bag initiativet, der hylder SMV’ers bæredygtighedsrapportering ved at offentliggøre en liste med de rapporter, der særligt udmærker sig. Formålet er at motivere flere SMV’er til at løfte deres bæredygtighedsarbejde.