Rekordhøj stemmeprocent sikrer ny HK-overenskomst

Med en ja-procent på 97,6 og en historisk høj stemmedeltagelse på 73,9 procent godkender HK’erne i kommuner og regioner OK18-forliget. Vores faglige fællesskab og den danske model har et bundsolidt fundament i vores engagerede medlemmer, lyder det fra HK Kommunal-formand Bodil Otto.

50.000 kommunale og regionale sagsbehandlere, lægesekretærer, jobkonsulenter, tandklinikassistenter, socialformidlere og andre HK’ere har nu sat det sidste punktum i den lange proces mod at få afklaret deres løn- og arbejdsforhold for de kommende tre år.

Tårnhøjt engagement

Ikke mindre end 73,9procent af HK Kommunals medlemmer deltog i urafstemningen om de nye tre-årige overenskomster. OK18-stemmeprocenten er dermed den højeste, der nogensinde er målt i HK Kommunal, og den overgår med flere længder den hidtidige rekord på 64 procent målt ved urafstemningen i 2015.

Mere end 97 procent har sagt ja til det overenskomstresultatet, der blandt andet betyder, at reallønnen stiger markant, og at forringelser for seniorerne er afvist.

Fremgang i reallønnen på mindst 2,6 procent

I HK Kommunal noterer formand Bodil Otto med tilfredshed, at medlemmerne med hende har vurderet, at OK18-resultatet er mere end acceptabelt.

- Vismændenes netop offentliggjorte forventninger til de kommende års prisstigninger betyder, at alle kan forvente en mærkbar fremgang i købekraften på minimum 2,6 procent i den kommende overenskomstperiode 2018-2020. Og mange HK’ere vil opleve en endnu større reallønsfremgang, når vi medregner de forbedringer i løn og pensioner, der alene kommer HK Kommunals medlemmer til del, siger Bodil Otto.

Resultat over forventning

HK Kommunals formand peger på, at fremgangen i reallønnen afløser mange års stilstand på lønområdet.

- Det vil utvivlsomt kunne mærkes på den enkelte HK’ers husholdningsbudget. Dertil kommer, at det er lykkedes det os at tilbagevise arbejdsgivernes krav om forringelser for blandt andre seniorer, og vi har sikret en parallel lønudvikling med den private sektor. Vi har fået et resultat i hus, der er rigtigt godt. Og bedre end mange forestillede sig muligt, lyder det fra Bodil Otto.

Den historisk høje stemmeprocent på 73,9 er den enkeltfaktor, der ifølge Bodil Otto giver overenskomstfornyelsen et helt særligt perspektiv.

- Jeg tror, det er lykkedes os, at få medlemmerne til at se sig selv i deres fagforening. Før forhandlingerne var HK Kommunal rundt på hundreder af arbejdspladser, hvor vi fik ikke mindre end 20.000 udsagn, der bidrog til at definere HK Kommunals krav til den nye overenskomst, siger Bodil Otto.

Boost til fællesskabet og den Danske Model

Formanden nævner lønforsikring, karrieretelefon og uddannelsesmuligheder som andre af de tiltag, der igennem de senere år har betydet engagement, medlemsfremgang og fået medlemmerne til at rykke tættere på HK Kommunal.

- I en demokratisk organisation er det opbakningen fra medlemmerne, der i sidste ende giver vores aftaler værdi og vægt. Vi kommer ikke uden om, at for eksempel stemmeprocenten giver legitimitet til hele aftalesystemet. For ud over de værdier, der ligger i at være en del af det store faglige fællesskab, er jeg ikke i tvivl om, at overenskomstsystemet med frivillige aftaler forpligter begge parter i en på én gang stabiliserende og fleksibel samfundsmodel, siger Bodil Otto.

Formand for HK Kommunal Bodil Otto, tlf. 2946 9670