Rekordhøj kundetilfredshed og fornyelsesgrad bag historisk resultat for If

Kommentar fra koncernchef Morten Thorsrud:
Det er en turbulent tid. Pandemien var knap aftaget, før omverdenen blev ramt af Ruslands invasion af Ukraine.
If har klaret pandemien godt og leverer nu endnu et stærkt kvartal. Faktisk er første kvartal af 2022 Ifs stærkeste til dato. If vokser i alle lande og i alle forretningsområder. Den samlede vækst er på hele 6,9 procent.
Det tekniske resultat stiger med mere end 10 procent til 2.465 MSEK (2.193 MSEK i 2021), og den totale omkostningsprocent for første kvartal forbedres til 80,8% (81,5% i 1. kvartal 2021). Det, der gør mig særligt glad, er, at omfanget af fornyelse er højere end nogensinde. 9 ud af 10 privatkunder i If vælger at forny deres forsikring. Graden af fornyelser er forbedret på alle forretningsområder. Kombineret med, at også kundetilfredshed og vækst når rekordniveauer, er det et stærkt budskab.
Ifs udvikling er på mange måder en afspejling af samfundet, og der er fire tendenser at tage højde for:
Samfundets søgen efter en ny normal efter pandemien. Der er stadig spor af corona-pandemien i vores resultater, men vi kan fx se, at biltrafikken nærmer sig et normalt niveau og at rejselysten stiger markant.
Geopolitisk ustabilitet giver nye udfordringer for både kunder og forsikringsbranchen. Ruslands invasion af Ukraine præger vores del af verden, men selve krigen påvirker ikke forsikringsvirksomhed i særlig grad, da krig generelt er undtaget fra forsikringsvilkår. Situationen for virksomheder, der opererer i Rusland, er dog mere kompliceret ud fra et forsikringsperspektiv.
Generelt stigende inflation, som accelererer på grund af krigen. Her ser vi nu en stigende risiko for, at virksomheder er underforsikrede, når prisen på råmaterialer og komponenter stiger hurtigt. Dette er en ny situation. Ikke siden If blev grundlagt i 1999, har vi set, at store virksomheder risikerer at være underforsikret på grund af hurtige værdistigninger.
Forstyrrelser i globale forsyningskæder. Et svækket nybilsalg påvirker Ifs vækstrate negativt. Det skyldes ikke faldende efterspørgsel, tværtimod. Presset på efterspørgslen er stort. Problemet er bilproducenternes leveringsproblemer. Når leverancer af bl.a. mikrochips er under kontrol, forventer vi en markant udvikling i salget af nye biler.
Usikkerheden ved to på hinanden følgende omvæltende samfundskriser viser vigtigheden af stabile forsikringsselskaber, der hjælper enkeltpersoner og virksomheder med at håndtere risici. Vi vil fortsat være ved vores kunders side. Det er det, der ligger bag vores rekordhøj kundetilfredshed, meget høje fornyelsesgrad og gode vækst.
Morten Thorsrud,
Koncernchef i If
______________
Koncernresultat for første kvartal 2022:
Koncernens resultat for 1. kvartal 2022 viser en fortsat stærk udvikling for Nordens største forsikringsselskab.
- Combined ratio for første kvartal er 80,8 (81,5 i 1. kvartal 2021)
- Tekniske resultat for kvartalet er 2.465 MSEK (2.193)
- Præmieindtægter i kvartalet var 20.164 MSEK (18.229)
- If har en samlet præmievækst på 6,9 procent i første kvartal
- Investeringsresultatet viser et overskud i første kvartal på 594 MSEK (572)
Det danske resultat
Stærk vækst på 13,2 procent I første kvartal 2022
- Præmieindtægter i første kvartal 2 333 MSEK (2 002 MSEK i første kvartal 2021)
- Tekniske resultat for kvartalet er 61 MSEK (122 MSEK)
- Combined ratio for første kvartal er 95.0 (89.0)
Nøgleord
Kontakter
Koncernchef Morten Thorsrud kan kontaktes via kommunikationschef, Birgitte Ringbæk
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder


Links
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver femte husstand i Norden er forsikret i If. 10.000 medarbejdere tager sig af vores mere end 4,5 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform
If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum