Rekordernes år i Industriens Pension: Høje indbetalinger, flere medlemmer og tårnhøjt afkast

Både indbetalingerne til pensionsordningen, antallet af medlemmer og årets afkast slog nye rekorder i Industriens Pension i 2021. Det viser selskabets årsrapport.
Foto: Industriens Pension.

Pensionsformuerne for danske industriansatte voksede med et rekordstort beløb i 2021.

Industriens Pension opnåede et investeringsafkast på 33,5 mia. kr. svarende til 16,8 procent for den samlede portefølje på tværs af alle aldersgrupper. Samtidig landede indbetalingerne til pensionsordningen på 10,8 mia. kr. efter en stigning på omkring 1,3 mia. kr. i forhold til 2020.

Det viser Industriens Pensions årsrapport, der netop er offentliggjort.

For medlemmer på 45 år var afkastet 22,7 procent, mens medlemmer på 60 år eksempelvis fik et afkast på 15,8 procent. Uafhængige opgørelser viser, at det er de højeste afkast i branchen.

Netop kombinationen af attraktive afkast og stigende indbetalinger har været med til at sikre, at pensionsformuerne for industriansatte er vokset kraftigt de seneste år.

”Medlemmernes opsparinger blev løftet markant i 2021 efter høje afkast for alle aldersgrupper. Det var på alle måder virkelig et godt år for pensionsopsparerne i Industriens Pension, og afkastet på lang sigt har også været meget attraktivt. Ud over et højt afkast var 2021 bl.a. præget af høje indbetalinger, stigende udbetalinger og et stigende medlemstal,” siger adm. direktør i Industriens Pension, Laila Mortensen.

Et vanskeligt investeringsklima i 2022

Hun tilføjer, at afkastet forventes at blive lavere fremadrettet, og særligt i 2022 må alle indstille sig på et svært investeringsår.

”Den ulykkelige situation i Ukraine har naturligvis skabt rystelser på de finansielle markeder, og det vil formentlig sætte sit præg på hele årets afkast. Samtidig var de finansielle markeder i forvejen under pres fra stigende inflation, og udsigten til en strammere pengepolitik skaber også et mere vanskeligt investeringsklima. Vi står fornuftigt rustet med meget spredte aktiver, men ingen tvivl om, at 2022 bliver et vanskeligt år på investeringssiden,” siger Laila Mortensen.

Store investeringer i vedvarende energi

I 2021 voksede Industriens Pensions investeringsaktiver til 234 mia. kr. ved udgangen af året fra 199 mia. kr. ved udgangen af 2020.

2021 har ligeledes været karakteriseret ved en betydelig udbygning af investeringer i vedvarende energi. Industriens Pension har således i 2021 både foretaget betydelige investeringer i grøn energi via infrastrukturfonde over hele verden og via direkte investeringer.

I Danmark investerede Industriens Pension bl.a. i biogasselskabet Bigadan, der har den grønne omstilling som en integreret del af forretningsmodellen. Derudover udvidede Industriens Pension en i forvejen historisk stor aftale om nye solcelleparker i Danmark og Polen med energiselskabet Better Energy.

Antallet af medlemmer steg til 429.000 ved årsskiftet 2021/22 fra 414.000 ved årsskiftet 2020/21.

Overblik over 2021:

• Indbetalingerne til pensionsordningen i Industriens Pension landede på 10,8 mia. kr. i 2021 mod 9,5 mia. kr. i 2020.
  • Udbetalingerne fra pensionsordningen var på 7,0 mia. kr. i 2021 mod 5,6 mia. kr. i 2020.
  • Det månedlige administrationsbidrag i Industriens Pension er fastsat til 24 kr. pr. medlem i 2022 svarende til 288 kr. årligt. Det er det samme beløb som i 2021.
  • Det samlede investeringsafkast landede i 2021 på 33,5 mia. kr. svarende til 16,8 procent på tværs af alle aldersgrupper.
  • Medlemmer på 45 år fik et afkast på 22,7 procent, mens medlemmer på 60 år fik et afkast på 15,8 procent.
  • Opgørelser fra analysehusene Morningstar og Nikolaj Holdt Mikkelsen viser, at Industriens Pension fik branchens højeste afkast i 2021 i hovedparten af de aldersgrupper, der indgår i opgørelserne. Set over syv år opnåede Industriens Pension ligeledes branchens højeste afkast i de fleste af aldersgrupperne i opgørelserne.
  • De samlede investeringsaktiver udgjorde 234 mia. kr. ved årsskiftet 2021/2022.
  • Ved årsskiftet 2021/2022 havde Industriens Pension 429.298 medlemmer efter en stigning på lidt over 15.000 medlemmer sidste år.
  • Industriens Pension overtog i 2021 førstepladsen i konsulenthuset Loyalty Groups årlige loyalitets- og tilfredsundersøgelse blandt danske pensionsopsparere, ”BrancheIndex Pension”.
  • Industriens Pension blev kåret som årets digitale pensionsselskab 2021 af FinansWatch og Wilke.
  • Ved Kundeservice Awards 2021 vandt Industriens Pension både prisen for bedste telefoniske kundeservice og for at være den bedste serviceorganisation.
  • Ved prisuddelingen IPE Real Assets & Infrastructure Global Investor Conference 2021 vandt Industriens Pension en international pris i kategorien ”ESG/Sustainability” for selskabets grønne investeringer i infrastruktur.

Læs hele årsrapporten for 2021 her

Foto: Industriens Pension.
Laila Mortensen, adm. direktør i Industriens Pension. Foto: Industriens Pension.