Rekorddeltagelse til konference om fremtidens vand

Over 500 deltagere samles til nationens største konference om fremtidens vand. På Dansk Vand Konference 2015, der afholdes i Aarhus 17.-18. november, præsenteres den nyeste viden om vand, spildevand og klima. Konferencen, der arrangeres af vandsektorens brancheorganisation, DANVA, har i løbet af de to dage omkring 87 forskellige indlæg og arrangementer.

Direktør for DANVA, Carl-Emil Larsen er begejstret for den massive deltagelse.

Vandbranchen har aldrig været så stærk og samlet, som den er i dag. Vandselskaberne har mange livsnødvendige opgaver. Det er helt afgørende, at den igangværende revision af vandsektorloven understøtter vandselskabernes forpligtelser og ikke modarbejder dem,” siger Carl-Emil Larsen.

Vand får en stadig større betydning for vores fremtid. Derfor skal vandbranchen konstant skabe sig et overblik over den nyeste viden. Konferencen præsenterer nogle af de allervigtigste eksempler på løsninger, som for eksempel hjælper danskere imod oversvømmelser.

Konsekvenserne af oversvømmelser både herhjemme og i udlandet er alvorlige. Derfor arbejder vandselskaberne og deres samarbejdspartnere intenst med at dæmme op for dem,” siger direktør for DANVA, Carl-Emil Larsen.

Dansk Vand Konference 2015 handler både om at vise excellent virksomhedsdrift, ligesom der også vil blive præsenteret eksempler på nogle af de nyeste teknologiske løsninger. Begge dele har betydning for danskerne via vandselskabernes arbejde herhjemme og tillige Danmarks position på eksportmarkedet i forhold til verdens klimaproblemer.

Danmark har alle muligheder for at blive markedsleder af vandteknologiske løsninger. Men der er desværre nogle grundlæggende barrierer i lovgivningen, som er uheldige obstruktioner for det mål. Dem er DANVA i dialog med politikerne om at få fjernet i den nye version af vandsektorloven,” siger Carl-Emil Larsen.

Vi er kommet til en skillevej, hvor lovgivere og vandbranche må tage hinanden i hænderne for at være med til at løse vores og verdens store udfordringer for vand, spildevand og klima. Vandselskaberne har brug for, at politikerne med de nye rammebetingelser understøtter, at vandbranchen kan gå ind i samarbejder om teknologiudvikling og dermed skabe vækst, sådan som DANVA, DI og Dansk Miljøteknologi har understreget det i deres høringssvar. Det ensidige økonomiske fokus vil kunne sætte udviklingen i stå.

Dansk Vand Konference afholdes på Hotel Radisson Blu i Aarhus og åbner tirsdag 17. november kl. 10.

Yderligere oplysninger:
Direktør i DANVA, Carl-Emil Larsen, tlf. 2033 8515, e-mail: cel@danva.dk
Kommunikationschef i DANVA, Karsten Bjørno, tlf. 2014 3542, e-mail: kbj@danva.dk