Rekord-tilmelding til konkurrence om nye lokale varer

Antallet af tilmeldte produkter er øget med 34 procent, når Danmarks største kokkekonkurrence og Coop kårer årets nye produkt

Det bobler som aldrig før blandt ildsjæle og entusiaster inden for nye drikke og fødevarer.

Det viser antallet af tilmeldte til Produktprisen 2019, som Coop og Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, uddeler 22. juni.

Ikke færre end 98 produkter er tilmeldt konkurrencen i år. Det er en stigning på 34 procent i forhold til sidste år. De kommer fra 76 forskellige producenter – en stigning på ikke mindre end 80 procent.

”Vi kan se at kreativiteten og opfindsomheden vokser år for år. Det glædelige - udover det rekordstore antal tilmeldte - er diversiteten af produkter. Der tænkes mere innovativt og mere nyt end nogensinde før,” siger Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop.

Hele Danmark er repræsenteret i konkurrencen, men ikke færre end 33 producenter kommer fra Storkøbenhavn, og det er også herfra nogle af de mest innovative og nytænkende varer kommer. Det er lige fra røgede brislinger, drikkefonds til veganske flødeboller.

Et ekspertpanel bestående af bl.a. topkokkene Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg og Francis Cardenau samt Simon Olesen, Mads Battefeld og Hanna Schaldemose vil smage, teste og vurdere hvert produkt. De sender tre fra hver kategori – Mad, Drikke, Konfekture og den nye, Innovation – til finalen i Gudhjem 22. juni i forbindelse med Sol over Gudhjems kokkekonkurrence.

Vinderne af produktpriserne får bl.a. mulighed for at videreudvikle produktet med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der kan hjælpe de små producenter med produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport, samt mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker (Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly).

Yderligere information:

sogk.dk/produktprisen

Ansvarlig for lokale varer i Coop: Hanna Schaldemose T: +45 51 59 35 42 M: hanna.schaldemose@coop.dk

Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem Mads Marschall T: +45 21 61 42 23 M: info@sogk.dk

sogk.dk/produktprisen

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv