Rekord i antal skoleelever til DM i Skills 2016

De kommer fra Brønderslev og Bornholm. 80 skoleklasser sætter deltagerrekord i konkurrencen Skills Stafetten under dette års DM i Skills.

Så når DM i Skills 2016 afvikles i Messe C i Fredericia 4. til 6. februar, er det ikke kun de cirka 300 erhvervsskoleelever fra 36 konkurrencefag, der er i kamp.

Det er 8.-klasses-elever, der har kvalificeret de i alt 80 skoleklasser til finalen i Skills Stafet fredag den 5. februar.

- Så mange skoleklasser til Skills Stafetten er rekord, siger SkillsDenmarks formand, Jesper Juul Sørensen.

Under kyndig ledelse af TV-værten Jacob Riising kæmper hold på tre fra hver skoleklasse, mens klassekammeraterne hepper. Det gælder om på tid at løse fire-fem praktiske opgaver.

Holdene skal være sammensat af både piger og drenge.

De 80 finale-klasser er fundet regionalt via Skills Stafetter arrangeret på skolerne, ved bymesterskaber eller under introdage på landets erhvervsskoler i løbet af sidste år. Skills Stafetten er nu så udbredt et fænomen, at mere end 45.000 8.-klasseselever fik en sådan oplevelse i løbet af 2015. Det er over 70 procent af hele denne ungdomsårgang.

- Ideen med DM i Skills er at vise de unge og deres forældre, at der er fremtid og spændende udfordringer i en erhvervsuddannelse, siger Jesper Juul Sørensen, formand for SkillsDenmark.

SkillsDenmark forventer også mange skolelelever blandt de mere end 50.000 tilskuere, der ventes at besøge DM. Adskillige kommuner sender elever fra 8.-, 9.- og 10.- klasser med bus mod Fredericia – alene fra Aarhus afgår 22 busser med i alt 1.047 elever, fra Trekantområdet ventes 6. – 7000 elever.

- Til DM møder de de ypperste elever fra en lang række erhvervsuddannelser mens de er i aktion. Og til Skills Stafetten og på ”prøv-og-mærk-”standene kan skoleeleverne selv få hovedet og hænderne i sving, siger Jesper Juul Sørensen.

Til DM i 2015 var tilskuertallet 68.000.

SkillsDenmark er en non-profit organisation støttet af Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter, virksomheder og fonde. Gennem konkurrencerne DM i Skills, EuroSkills og WorldSkills arbejder vi for at øge opmærksomheden på erhvervsuddannelserne.

Foto til fri afbenyttelse fra Skills Stafetten under DM i 2015 kan downloades her:

https://www.flickr.com/photos/skillsdenmark/16056764930/in/album-72157649801011559/lightbox/  Kreditering: skovdal.dk

Et kort, der viser, hvor deltagerne i DM for erhvervsskoleelever kommer fra, findes her: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z6jnAD-ww2qk.kE7evtD18oBM

Kontaktinfo på den enkelte deltager fås hos SkillsDenmark, ved henvendelse til
Peter Skautrup
ps@skillsdenmark.dk