Deloitte

Reklamer, nej tak! En halv million danskere har installeret en ad-blocker

Del

Flere og flere blokerer reklamer på mobilen

Frederik Behnk
Frederik Behnk

København, 10. maj 2016

450 milliarder kroner. Så mange penge betaler virksomheder årligt for at få vist deres reklamer på verdens mere end 3 mia. smartphones og tablets. Men en del af reklamerne når aldrig deres modtagere. Et stigende antal forbrugere installerer nemlig de såkaldte ad-blockers, der har til formål at blokere for reklamerne. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

- Der er ingen tvivl om, at mange forbrugere er trætte af reklamer. Hvis man installerer en ad-blocker på mobilen eller tabletten, kan man lukke af for hovedparten af reklamer, så man kun får vist det indhold, man vil se. Det har mere end en halv million danskere allerede gjort, siger medieekspert i Deloitte, Frederik Behnk.

Udfordringen med reklamer på mobilen er ikke nødvendigvis, at de generer øjet, men at de tager lang tid at downloade og dermed gør telefonen langsom.

- De fleste sider ville tage et par sekunder at downloade, hvis man kun skulle have teksten med. I stedet tager det ofte 10-15 sekunder eller endnu mere, fordi man også skal downloade adskillige megabyte med reklamebannere og baggrundsfiler. Det er lige præcis det, forbrugerne gerne vil slippe for, siger Frederik Behnk.

På trods er den stigende udbredelse er ad-blockers dog kun en lille trussel for annoncemarkedet, vurderer Frederik Behnk. Ad-blockers kan nemlig kun blokere reklamer på internetsider, ikke på apps:

- Når det gælder mobil og tablet, bruger vi generelt mere og mere tid på apps og mindre og mindre tid på traditionelle hjemmesider. Dermed kan annoncørerne stadig nå deres målgruppe, også selv om man forsøger at beskytte sig bag en ad-blocker.

Trods manglende beskyttelse er der dog god grund til at følge med i udviklingen. Med et mobilt annoncemarked, der nærmer sig 500 mia. kr. på verdensplan, kan selv en lille stigning i reklameblokering betyder millioner af kroner, der går tabt.

- Reklameblokering er uden tvivl et fænomen, der er kommet for at blive. Ad-blockers lukker nemlig ikke bare af for reklamer, men også for de baggrundsfiler, der gør annoncørerne i stand til at overvåge forbrugerne og endda videresælge disse data. I en tid, hvor der er stort fokus på datatyveri, er det indlysende, at flere og flere forbrugere med tiden vil beskytte sig, siger Frederik Behnk.

14 pct. af danske mænd har installeret en ad-blocker på deres mobiltelefon eller tablet mod 11 pct. af kvinderne.

Om undersøgelsen:

De internationale tal er en del af Deloittes ”TMT Predictions 2016”. Den kan hentes her: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology-Media-Telecommunications/gx-tmt-prediction-2016-full-report.pdf

De danske tal er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Frederik Behnk
Tlf. +45 30 93 44 26
fbehnk@deloitte.dk

Frederik Behnk er Director i Deloitte og ekspert i medier og telekommunikation.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Billeder

Frederik Behnk
Frederik Behnk
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum