Reklameindgreb mod spil er afmagt og symbolpolitik
Regeringen foreslår i nyt udspil at forbyde, at kendte sportsfolk og andre autoriteter kan medvirke i spilreklamer. Fem af regeringens ni forslag til bekæmpelse af spilafhængighed handler om begrænsning af markedsføringen, mens kun et enkelt forslag strammer reglerne for de konkrete produkter, som folk bliver afhængige af.
”Det er ren symbolpolitik og udtryk for politisk afmagt, at man retter al skytset mod markedsføringen. Det er jo produktet og ikke markedsføringen, der skaber spilafhængighed” siger Thomas Torp, der er administrerende direktør i GRAKOM, der er erhvervsorganisation for kommunikationsindustrien.
”Forslaget om forbud mod kendte i reklamer er helt gakkelak. Man kan jo ikke lovgivningsmæssigt afgrænse, hvem der er for kendte til at være med i en reklame. Man skal også huske på, at danske særregler for markedsføring ikke giver mening for produkter, der først og fremmest markedsføres og sælges på internettet, som er globalt,” siger Thomas Torp.
GRAKOM mener, at man skal lade spilbranche regulere deres egen markedsføring, som de allerede gør i dag, og så bør man fra politisk side se i en helt anden retning for at lede efter løsninger:
”Hvis man reelt ønsker at gøre noget ved problemet med spilafhængighed, så skulle man regulere produktet i stedet for markedsføringen. Man kan forbyde visse typer af spil. Man kan skærpe kontrollen med aldersgrænser. Man kan beskatte spiludbyderne ud af landet. Man kan beskatte gevinsterne, så det ikke kan betale sig at vinde. Man kan skrue op for hjælpen til spilafhængige. Og så kunne staten jo lukke sin egen spilleforretning,” lyder det fra Thomas Torp.
GRAKOM repræsenterer omkring 700 virksomheder i kommunikationsindustrien. Ca. 140 danske bureauer har et medlemskab af GRAKOM via brancheforeningen Creative Club.
Regeringens udspil mod spilafhængighed
- Forbud mod reklamer fra fløjt-til-fløjt
- Forbud mod reklamer for bonusser
- Forbud mod reklamer i udvalgte tidsrum
- Forbud mod brug af autoriteter i markedsføring
- Stop pengespil i forklædning
- Begrænset eksponering for markedsføring
- Faste bevillinger til behandling af spilafhængighed
- Flere midler til undersøgelser
- Inspiration fra lignende områder
Nøgleord
Kontakter
Thomas TorpAdministrerende direktør
Tlf:25218580tt@grakom.dkMads LindegaardCheføkonomGrakom
Tlf:+4540974914ml@grakom.dkBilleder
Information om Grakom
Erhvervsorganisation for Kommunikationsindustrien
GRAKOM er erhvervsorganisation for kommunikationsindustrien. Det er organisationens formål at styrke udviklingsmulighederne og rammebetingelserne for medlemmerne, der tæller alt lige fra store industrivirksomheder til kreative enkeltmandsvirksomheder.
GRAKOM har siden 1875 varetaget erhvervets politiske interesser, inspireret med ny viden samt leveret værdiskabende service og rådgivning til medlemmerne. Organisationen rummer i dag omkring 700 produktions-, handels- og rådgivningsvirksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Grakom
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Grakom
Finsk transportstrejke kan give papirmangel17.2.2023 08:00:05 CET | Pressemeddelelse
Sammenbrud i finske overenskomstforhandlinger kan føre til mangel på magasiner, ugeblade, aviser og reklametryksager i Danmark. GRAKOM Kommunikationsindustrien er bekymret for, om trykkerierne kan levere trykte medier og reklamer til kunderne til tiden.
Historisk aftale forhindrer tryksager fra ulovlig skovhugst på det europæiske marked9.12.2022 12:22:28 CET | Pressemeddelelse
Efter flere års arbejde for at ændre lovgivningen, er GRAKOMs adm. direktør, Thomas Torp, meget tilfreds med, at Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd er blevet enige om, at tryksager trykt uden for Europa underlægges fuldstændig samme krav som tryksager trykt i EU.
Det skal være nemmere at drive virksomhed efter valget5.10.2022 13:02:03 CEST | Pressemeddelelse
Kommunikationsindustrien efterlyser frie rammer, fair konkurrence og mindre bureaukrati. Det skal være nemmere at drive virksomhed efter valget.
Kommunikationsindustrien vil fremme medarbejderaktier med bedre skatteregler30.9.2022 08:00:08 CEST | Pressemeddelelse
Beskatningen af medarbejderaktier hæmmer væksten i digitale bureauer og andre vækstvirksomheder indenfor digital kommunikation. Der er brug for politisk handling, siger GRAKOM.
GRAKOM: Kommunikationsindustrien tilfreds med energiaftale23.9.2022 09:59:33 CEST | Pressemeddelelse
GRAKOM har følgende kommentarer til den ny energiaftale: