Rejsekoncern vil forpligte sig til ambitiøse klimamål

TUI er det første rejseselskab, der registrerer tre forskellige forretningsområder i form af fly, krydstogt og hoteller til validering hos organisationen Science-Based Targets initiative (SBTi). Godkendelse af målene forventes i slutningen af indeværende år og forventes at bekræfte, at de ambitiøse reduktionsmål TUI har sat frem imod 2030, er baseret på de seneste resultater inden for klimavidenskaben og i overensstemmelse med målene i Parisaftalen.
TUI har længe arbejdet med bæredygtighed, blandt andet gennem investeringer i sine fly, hoteller og krydstogtskibe. Koncernen vil fortsætte med at motivere sine samarbejdspartnere og give flere incitamenter til at investere i bæredygtighed, for eksempel ved byggeri og ombygning af hoteller, transport på feriedestinationerne, udvikling af udflugter eller indkøb af mad fra lokale producenter.
”Vi vil drive branchen frem imod mere bæredygtige rejser. Jeg er overbevist om, at den bæredygtige transformation betaler sig – for samfundet, for miljøet og for erhvervslivet. Det føles utrolig godt at være den første rejsearrangør, der tilslutter sig SBTi på disse tre forretningsområder. Det er en vigtig del af vores arbejde fremadrettet,” siger Jessica Enbacka, administrerende direktør for TUI Nordic.
TUI har et mål om at opnå nuludledning på tværs af sine aktiviteter senest i 2050. Et vigtigt skridt hen imod dette er køreplaner for TUI’s fly, krydstogtskibe og hoteller, der tilsammen repræsenterer 99 procent af koncernens udledning. For hvert af de tre forretningsområder er der lavet detaljerede undersøgelser og handlingsplaner, så væsentlige reduktioner kan finde sted allerede i 2030. Planerne indeholder blandt andet tiltag som brugen af bæredygtigt brændstof på fly og udvikling af vedvarende energikilder til el-produktion på hoteller og krydstogtskibe. Planerne er en del af TUI’s bæredygtighedsagenda, som præsenteres inden længe.
Science Based Targets initiative (STBi) er et fælles internationalt initiativ drevet af NGO’en Carbon Disclosure Project (CDP), FN’s Global Compact World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF). Initiativet viser virksomheder og institutioner, hvor meget og hvor hurtigt de bør reducere deres udledninger for at nå de mål, der er aftalt i Parisaftalen om at bekæmpe den globale opvarmning.
Nøgleord
Kontakter
Mikkel HansenKommunikationschefTUI Danmark
Tlf:+45 33 47 90 75mikkel.hansen@tui.dkBilleder
Information om TUI Danmark A/S
Verdens førende rejsekoncern
TUI er en børsnoteret rejsekoncern med +20 milliarder euro i omsætning og +65.000 ansatte verden over. TUI opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. I Danmark er TUI en af de største spillere på markedet for rejser til udlandet.
Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Dette anser danskerne som luksus på deres ferie14.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gratis champagne, spafaciliteter eller privat pool? Ny undersøgelse har spurgt mere end tusinde danskere ind til, hvad de anser som luksus, når de er på ferie.
Undersøgelse: Mere end hver tiende tisser i havet på ferien7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse fra Kantar Media og TUI viser, at flere af os tisser i havet på ferien. Det er specielt en tendens hos de unge.
Danskerne har mere sex end normalt på ferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse fra Kantar Media og TUI viser, at danskerne og specielt de unge har mere sex, når de er på ferie. I nogle dele af landet er tendensen stærkere end andre.
Økonomien bider ikke på danskernes ferievaner24.6.2025 10:08:52 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at kun hver femte ændrer ferieplaner på grund af økonomien – og kun tre procent dropper rejsen helt.
TUI åbner for sommeren 2026 med endnu flere hoteller19.6.2025 09:12:22 CEST | Pressemeddelelse
Rejserne for næste sommer er sat til salg – og udvalget på de mest populære rejsemål bliver endnu bredere og opdateres løbende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum