Rejsegilde på ”Skibet” i Køge Kyst

Byggeriet af PensionDanmarks boligejendom Skibet ved Køge Kyst er nu for alvor ved at tage form, og fredag eftermiddag blev der holdt rejsegilde for håndværkerne.
Skibet vil indeholde attraktive lejeboliger, der ligger ud til vandet i Køges nye udvik-lingsområde Køge Kyst. Der er tale om både almindelige familieboliger og såkaldte livsstilsboliger, der er udviklet som et boligfællesskab til 50+ beboere i samarbejde med Realdania. Et projekt, som allerede har vakt meget stor interesse hos borgerne.

”Vi er rigtig glade for byggeriet. Bæredygtigheden er i top, og der er tale om meget attraktive boliger midt i byen og samtidig med havnen og havet som nærmeste naboer. Det betyder også, at der har været stor interesse for boligerne, som vil være med til at give vores medlemmer gode afkast,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Også de øvrige partnere glæder sig over, at projektet nu er så langt.

"Det har været spændende at følge med i, hvordan boligprojektet Skibet tog form, og jeg glæder mig til, det står færdigt som en bæredygtig og smuk boligkarré, hvor generationer mødes på tværs og opbygger nye fællesskaber. Det er skønt at se, hvordan udviklingsområderne omkring havnen spiller sammen med Køges historiske bymidte,” siger borgmester Marie Stærke, Køge Kommune.

”Boligfællesskaber og livsstilsboliger er en stærk trend i moderne byudvikling, og Skibet bliver det første færdige eksempel i Køge. Skibet er ikke alene et flot projekt, det er også en hjørnesten i en levende bydel for alle,” siger bestyrelsesformand Anker Boye, Køge Kyst.

”Realdania har støttet udviklingen af 50+ boligerne i Skibet som led i vores samlede bidrag til at udvikle bofællesskaber for nuværende og kommende seniorer. Det er et spændende byggeri, og det er vores håb, at det kan være med til at inspirere til andre byggerier rundt om i landet,” siger filantropidirektør Nina Kovsted Helk, Realdania.

”I dag er håndværkernes fest, efter de har arbejdet koncentreret på opførelsen af Skibet. Vores team i Køge har i det hele taget gjort en fælles indsats med tidlige workshops og inddragelse af alle interessenter, så projektet er kommet godt fra start – så de fortjener at blive fejret,” siger adm. direktør Henrik Mielke, Enemærke & Petersen.

Ud over Skibet har PensionDanmark og byudviklingsselskabet Køge Kyst indgået en ny grundkøbsaftale, der inklusiv byggeri er en investering på yderligere 1,5 mia. kr. i området Søndre Havn, hvor der skal opføres ca. 500 ejer- og lejeboliger. Læs mere her.
Læs mere om udviklingsområdet Køge Kyst her

Fakta om Skibet, Køge Kyst
Adresse: Søndre Molevej 19, Køge
Ejer: PensionDanmark
Arkitekt: Vandkunsten
Areal: 7.169 m2 bolig + 2.407 m2 kælder
Antal boliger: 52 stk. familieboliger + 28 stk. 50+ boliger
Certificering: DGNB GULD
Indflytning: 1. april 2020

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, telefon 2019 9238.

På billedet ses fra venstre:
På billedet ses fra venstre: bestyrelsesformand Anker Boye, Udviklingsselskabet Køge Kyst, borgmester Marie Stærke, Køge Kommune, adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.