Vejdirektoratet

Rejsegilde på byggeriet af Statens Naturhistoriske Museum

Del

En stor milepæl på opførelsen af Statens Naturhistoriske Museum i København er nået. To år efter det første spadestik blev taget, blev der onsdag den 15. september holdt rejsegilde på byggepladsen.

Byggeriet af det nye Statens Naturhistoriske Museum i København, der startede i maj 2019, har nået en stor milepæl. Onsdag den 15. september 2021 blev der holdt rejsegilde.

Det nye museum bygges til Københavns Universitet og består af en ombygning af eksisterende bygninger i Sølvtorvskomplekset, der tidligere husede Polyteknisk Læreanstalt samt nye underjordiske udstillingsrum og -sal, Oceansalen.

Oceansalen toner frem og kan med sine 23 meter ses fra gaden. På den anden side af Oceansalen og Sølvtorvskompleksets røde bygninger etableres der dæk over de kommende udstillingsrum, mens de eksisterende bygninger bliver ombygget til nye formål.

Siden byggestart i maj 2019 og 1. spadestik i august 2019 har der været konstant aktivitet og fremdrift på byggepladsen på trods af coronapandemien.

”En stor del af byggeriet er foregået under coronapandemien, der ramte mindre end et år efter byggestart. Under nedlukningerne har vi fortsat kunnet arbejde på byggepladsen, men pandemien har naturligvis betydet, at en anden type udfordringer end dem, der normalt findes i et stort byggeri, også har præget projektet og gjort det daglige arbejde mere udfordrende. Derfor føles det særlig godt, at vi er nået så langt, at vi kunne afholde rejsegilde,” siger projektchef Hanne Alrø fra Vejdirektoratet.

Oceansalens kuppel, der er opbygget af cirka 48 tons stål fordelt på 2000 stålrammer, er nu samlet, og der pågår montering af 1600 triangulære glas. Glassene, som monteres styk for styk, forventes færdigmonteret ultimo oktober. Og arbejdet med udstillingsetagerne er så fremskredent, at arbejdet med landskabsdækket på terræn også er i gang.

”Arbejdet med det nye landskabsdæk fylder nu mere og mere i projektet, samtidig med at arbejdet med udstillingsrummene fortsat er i gang. Landsskabsdækket vil blive etableret over de underjordiske udstillingsrum og vil blive det, som museumsgæsterne møder, når de kommer til det nye museum fra Botanisk Have,” fortæller Hanne Alrø.

Statens Naturhistoriske Museum forventes at være færdigbygget i 2023.

Fakta

Vejdirektoratet er bygherre på det nye Statens Naturhistoriske Museum og bygger til Københavns Universitet.

Det nye museum skal samle Københavns Universitets Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have til ét museum.

Statens Naturhistoriske Museum er finansieret af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Det Obelske Familiefond samt Københavns Universitet og staten.

Per Aarsleff A/S er hovedentreprenør, og totalrådgiver er Lundgaard & Tranberg Arkitekter sammen med EKJ Rådgivende Ingeniører AS.

Læs mere om byggeriet af Statens Naturhistoriske Museum.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Så er vinteren begyndt - i hvert fald ifølge Vejdirektoratet13.10.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Natten til onsdag kl. 02.45 begyndte vinteren officielt i Danmark. Her blev en af Vejdirektoratets saltbiler nemlig sendt på vejene for første gang denne vinter, og ligesom sidste år – og året før – var det Svingbroen over Næstved Kanal, der fik den første dosis salt. I år var det kun en enkelt saltbil, der blev sendt i aktion, og det en anelse tidligere end sidste år, hvor saltbilerne blev kaldt i tjeneste den 16. oktober. Det har ellers indtil videre været en mild oktober, men natten til i onsdag kom der en koldfront ind over landet, som gjorde det nødvendigt at salte Svingbroen for at undgå glatte kørespor. Vejdirektoratets Vintertjeneste Selve indsatsen med både saltbiler og sneplove styres af Vejdirektoratets Vintertjeneste, der har sæde i Vejdirektoratets Vintervagtcentral i Aalborg. Centralen er bemandet med uddannede vintervagter, som hele vinteren overvåget vej- og vejrsituationen og bekæmper glatføre på statsvejene. Hvis vintervagten vurderer, at glatføre er opstået – eller v

udsigt til travlt lørdag på vejene i efterårsferien13.10.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På fredag starter skolernes efterårsferie, og det skaber traditionelt tæt trafik ved de større byer og på E20 Fynske Motorvej, når familierne kører på efterårsferie. Derfor anbefaler Vejdirektoratet, at man fredag eftermiddag så vidt muligt kører uden for tidsrummet fra kl. 14.00 – 18.00. Derudover vil der også være udsigt til tæt trafik og forlænget rejsetid lørdag den 16. oktober, der forventes at blive feriens største rejsedag. Især må man forvente tæt trafik på Fynske Motorvej mellem Odense og Middelfart, på E45 Østjyske Motorvej ved Kolding samt på ruterne mod de større sommerhusområder. Vores rejseråd er derfor, at man kører uden for tidsrummet fra kl. 11.00 – 14.00, hvis det er muligt. Feriens hjemrejsetrafik vil hovedsageligt finde sted lørdag den 23. oktober, hvor trafikanterne må påregne tæt trafik og risiko for mindre kødannelser på motorvejene omkring Kolding og på den vestlige del af Fynske Motorvej. I sommerhusområderne kan man også opleve en større mængde trafik på denne

Arbejdet med mangelfulde brandlukninger udskyder igen færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen5.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omfanget af de mangelfulde brandlukninger i Niels Bohr Bygningen, der skal give forskningen og laboratorierne i Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet topmoderne rammer, har vist sig væsentligt større end hidtil anslået. Tidligere vurderede Vejdirektoratet, at bygningen rummede mellem 7-8.000 brandlukninger, der ikke var udført ordentligt. Nærmere undersøgelser har dog vist, at det snarere er op mod 10.000 brandlukninger og gennemføringer i etagedæk, der ikke er blevet lavet godt nok af de oprindelige entreprenører, og som derfor skal udbedres for at bygningen kan fremstå i brandsikker stand og få de nødvendige brandgodkendelser. Derudover går det også langsommere end ventet med at udbedre de fejludførte brandlukninger til trods for, at Vejdirektoratet siden sommerferien har mere end fordoblet det antal medarbejdere hos entreprenørerne, der udelukkende arbejder med denne opgave. Disse to forhold gør, at det ikke vil være muligt at færdiggøre Niels Bohr Bygni

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum