Rejsegilde for ny kræftrådgivning i Aarhus

Styrkelse af kræftområdet. Sidst på året forventes en helt ny kræftrådgivning at stå klar til kræftpatienter og pårørende ved Aarhus Universitetshospital i Skejby. Og det glæder Aarhus Kommune, Aarhus Universitetshospital og Kræftens Bekæmpelse sig over. Torsdag 3. juni afholdes rejsegilde for det nye byggeri.
Foto: Kræftens Bekæmpelse

I slutningen af 2021 står en nybygget kræftrådgivning klar med gratis rådgivningstilbud til kræftpatienter og pårørende. Den skal ligge ved siden af Aarhus Universitetshospital – og det er den nuværende kræftrådgivning på Peter Sabroes Gade 1 i Aarhus, der flyttes.

Den nye kræftrådgivnings arkitektur er en nyfortolkning af den klassiske længegård. Det 1.000 m2 store hus vil have lyse fællesarealer, plads til fordybelse og samtale, et børneområde, motions- og aktivitetsrum mv.

Endvidere vil kræftrådgivningens mange frivillige have sin gang i huset, som også vil rumme Kræftens Bekæmpelses områdekontor i Region Midtjylland.

Et arkitektonisk frirum

- Den kommende kræftrådgivning bliver et fantastisk arkitektonisk frirum for kræftpatienter og pårørende, hvor vi tilbyder rådgivningssamtaler til patienter og pårørende, gruppeaktiviteter, fysiske aktiviteter, malerværksted, børneområde og mange typer af stærke fællesskaber, hvor man kan møde andre, der er i samme situation. Her kan patienter og pårørende finde ro, tryghed og nærvær i en svær tid, siger Jesper Fisker, direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Den nye kræftrådgivning bliver direkte nabo til Aarhus Universitetshospital, hvor en stor del af kræftpatienterne i Region Midtjylland behandles.

- Beliggenheden er enestående. På den ene side ligger vi tæt på hospitalet, så patienter og pårørende kan komme ind i kræftrådgivningen direkte fra aftalen på hospitalet. På den anden side har vi udsigt til naturen med grønne marker og en idyllisk å, der indbyder til ro og nærvær, siger Jesper Fisker.

Ud over rådgivningstilbuddene til patienter og pårørende, kommer hospitalets træningstilbud ’Krop og Kræft’ til kræftpatienter i kemobehandling til at ligge i huset. Huset indbyder også til, at hospitalets ansatte kan have deres gang i huset, og at samarbejdet omkring kræftsagen bliver endnu tættere.

Vi har et godt samarbejde

- Det er dejligt, at kræftrådgivningen fortsat vil være nærmeste nabo til os. Vi har et godt samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om både forskning og om at komme hele vejen rundt om kræftpatienternes behov, siger lægefaglig direktør Jørgen Schøler Kristensen Aarhus Universitetshospital.

- Fra Nørrebrogade har vi gode erfaringer med, at patienterne kunne gå direkte fra hospitalet til kræftrådgivningen i Hejmdal, der også var professionel og indrettet til kræftpatienter, men hvor det var rarere at være, og som ikke mindede om dårlige beskeder og skrappe behandlinger, siger han.

Kræftrådgivningen ligger også tæt på hospitalets Dansk Center for Partikelterapi. Det betyder, at de patienter, der kommer i behandling dér også kan bruge tilbuddene i kræftrådgivningen.

Kræftområdet i kommunen styrkes
Kræftrådgivningen en stor styrkelse af kræftområdet i kommunen, siger Jette Skive, rådmand i Aarhus Kommune.

- Det er fantastisk, at rådgivningen på kræftområdet bliver styrket, sådan at kræftramte borgere i kommunen kan få rådgivning og støtte i en svær tid. Jeg glæder mig til et endnu tættere samarbejde, hvor vi i vores kommunale kræftrehabilitering kan trække på den nye ekspertise i huset. Blandt andet også på senfølgeområdet, som bliver vigtigere og vigtigere i disse år, hvor flere overlever kræft, siger Jette Skive (DF), rådmand, Sundhed og Omsorg.

Pressekontakt. Presse- og kommunikationsrådgiver Didder Oppermann, 21151331

Om rejsegildet

Det afholdes i kræftrådgivningen på byggegrunden tæt ved Aarhus Universitetshospital fra kl. 12.15-13.15 med indkørsel via parkeringsplads 4 på Carls Krebsvej.

Om det nye byggeri

Det blev totalentreprenørfirmaet cc contractor, der i samarbejde med Claus Pryds Arkitekter vandt udbuddet af projektet. Husets arkitektur baseres på en nyfortolkning af den klassiske danske længegård, og vinderforslaget gør naturen til en central del af huset.

Foto: Kræftens Bekæmpelse