Regnvand giver optimal løsning

En besparelse på omkring 60-80 kubikmeter vand om året kan mærkes hos Midtsjællands Maskinværksted. I en årrække har man nemlig anvendt den mængde regnvand i produktionen. Det mærkes ikke kun på vandregningen, det mærkes også i forhold til virksomhedens brug af kølesmøremiddel.
”Tidligere skummede vores kølesmøremiddel op på grund af det hårde ledningsvand. Vi talte derfor længe om at blødgøre vandet. Vi undersøgte også, hvad et osmoseanlæg eller et demineraliserings-anlæg ville koste pr. liter produceret rent vand. Så udsprang idéen om at anvende regnvand, da det jo i sagens natur er blødere end det vand, der kommer ud af hanen,” siger Jonas Christiansen, som er indehaver af Midtsjællands Maskinværksted.
Man investerede derfor i et anlæg til opsamling af regnvandet fra taget, og det er for længst tjent hjem hos virksomheden.
Problematikken omkring skum er der ikke længere. Derudover har det en række andre fordele at anvende regnvand. Man har gennem årene opsamlet data sammen med energiselskabet OK, som leverer kølesmøremidlerne. På den måde sikrer man sig løbende, at kølesmøremidlet og regnvandet fungerer optimalt.
”Vi har aldrig oplevet, at mikroorganismer fra regnvandet har været et problem. Dette dokumenteres jævnligt, når vi får analyseret emulsionerne af OK. Når vi anvender regnvand til vores emulsioner, behøver vi ikke efterfølgende at rustbeskytte emnerne - de ruster nemlig ikke. Når vi af en eller anden årsag har haft brug for at spæde til med ledningsvand, skal vi huske at rustbeskytte vores emner, der går til lager - her oplever vi en stor forskel,” siger Jonas Christiansen.
Rådgivning er ligeså vigtig
Hos Midtsjællands Maskinværksted har man gennem nogle år anvendt et kølesmøremiddel fra tyske Rhenus Lub, som leveres i Danmark af OK. Vi har 9 CNC-maskiner i produktionen, der kører som enkeltstående maskiner. Jonas Christiansen peger på, at den rigtige rådgivning er ligeså vigtig som produktet.
”For os betyder det noget, at vores leverandør af kølesmøremidler tænker flere parametre ind i anvendelsen af kølesmøremidler. Det er vigtigt at få den rigtige rådgivning, og vi har en god dialog, hvis der er noget, vi skal have tjekket op på. Det betyder nemlig, at vi får det bedst mulige slutprodukt,” siger Jonas Christiansen.
For OK er det vigtigt ikke kun at levere kvalitetsprodukter, men også tilbyde service og rådgivning som en naturlig del. Det er nemlig med til at sikre, at kunderne får det optimale ud af kølesmøremidlet og sammen kan man løse eventuelle udfordringer, hvis man har en god dialog.
Gennem dialog og sparring er der fundet en optimal løsning hos Midtsjællands Maskinværksted, med maksimale hensyn til medarbejderne, maskinerne og det omgivende miljø.
Kontakter
Anne DyrholmPresseansvarlig
Tlf:89322247ady@ok.dkBilleder





Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde i Viby J
- OK tæller udover moderselskabet også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. Hele koncernen beskæftiger mere end 2.200 personer
- Koncernresultatet for 2019: Omsætning: 9,9 mia. kroner. Resultat før skat: 586 mio. kroner
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, knap 200 vaskehaller (svanemærkede) samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser og er en af landets største leverandører af varmepumper.
- OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer
- Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Beskyt dig mod el-svindlere: Sådan undgår du næste svindelforsøg19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK advarer om falske opkald, mails og sms’er fra svindlere, der forsøger at narre elkunder til at afgive personfølsomme oplysninger. Her får du gode råd til, hvordan du undgår og håndterer svindelforsøg.
Juletravlt ved ladestanderne: Sådan bliver turen bedre med god ladeskik18.12.2025 06:50:00 CET | Pressemeddelelse
Det er blevet nemt at lade elbilen over hele landet, men juledagene byder på ekstra travlhed ved ladestanderen. Læs her, hvordan både du og dine medbilister kommer godt til juledestinationen. Små justeringer gør en stor forskel.
Dyre klimakvoter har sendt elprisen og danskernes elregning op i 202516.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2025 bliver for danske elkunder samlet set et år med dyrere strøm end sidste år. Det skyldes især store prisstigninger på markedet for CO₂-kvoter. Også næste år kan fossile kraftværker skabe betydelige udsving i elpriserne.
Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig8.12.2025 06:47:24 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.
Vi oplever lige nu den længste periode uden negative elpriser siden energikrisen5.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Man skal flere måneder tilbage for at finde den seneste time med en elpris under nul. Det skyldes især minimal blæst og sol i Nordeuropa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
