Region Sjælland

Regionsrådet siger ja til nye skinner på Østbanen

Del

Pendlerne på Østbanen kan nu glæde sig til hurtigere og bedre togbetjening. Regionsrådet i Region Sjælland har vedtaget at give i alt 798 millioner kroner til den længe ventede sporrenovering. Arbejdet forventes at gå i gang i sommeren 2023.

Livet bliver nu lettere for pendlerne på Østbanen, der kan se frem til både hurtigere og bedre togbetjening. Det er en realitet, efter at politikerne i Regionrådet tirsdag aften sagde ja til at investere knap 800 millioner kroner i helt nye skinner til den nedslidte Østbane.

 

- Vi har kæmpet for at nå hertil – renovering af Østbanen har været et stort ønske igennem mange år. Jeg er glad for, at Regionsrådet bakker op om, at vi nu sætter gang i arbejdet, så vi igen kan sikre hurtig og stabil transport til gavn for vores mange brugere af banen, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, som bakkes op af udvalgsformanden for området.

 

- Jeg er glad for, at alle de borgere i Stevns, Faxe og Køge kommuner, der dagligt bruger Østbanen til at komme frem og tilbage til job og uddannelse, nu kan se frem til en bedre togbetjening indenfor en overskuelig fremtid, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland.

 

Med den politiske beslutning sættes der punktum for en lang sej kamp med langsomme tog og jævnlige aflysninger på grund af nedslidte skinner på Østbanen.

 

Fortsætter kampen

Selvom formanden og udvalgsformanden er glade for beslutningen, understreger de samtidig, at man politisk fortsat har fokus på at fastholde presset på Christiansborg for at få mere end de 255 mio. kr. fra staten øremærket til renovering af Østbanen. Et beløb, der kun dækker knap en tredjedel af den samlede investering.

 

- Vi står sammen i Regionsrådet, og vi sætter nu gang i renoveringen af Østbanen. Men sagen er også den, at renoveringen er blevet dyrere, end vi oprindeligt havde budgetteret med. Det betyder, at vi skal omprioritere et større millionbeløb årligt i den kollektive trafik. Derfor står vi også med en fælles opgave i Regionsrådet med at beslutte, hvordan vi skal få økonomien i den kollektive trafik til at gå op på en måde, der fortsat sikrer størst muligt hensyn til brugerne, siger Christian Wedell-Neergaard.

 

Renovering af den nedslidte bane var allerede i udbud for et år siden. Men blandt andet stigende råvarepriser som følge af inflationen spændte ben for projektet, der næsten endte med en fordobling af prisen i forhold til det budgetterede.

 

Et genudbud, hvor afvandingsløsningen langs banen blev ændret, og hvor entreprenørerne selv bød ind med en tidsplan, der skulle få prisen ned. Det er altså det, der nu er lykkedes, så projektet med Regionsrådets beslutning kan gå i gang i løbet af juni.

 

Fakta:

  • Renoveringen af Østbanen koster 798 mio. kr.
  • Heraf dækker tilskud fra staten 416 mio. kr. hvoraf de 255 mio. kr. er øremærket renovering af Østbanen og 161 mio. kr. afsat til generelt tilskud i investeringer i Region Sjællands Lokalbaner
  • Det resterende beløb finansieres via lån.
  • Arbejdet med at renovere den 50 km lange strækning på Østbanen starter i sommeren 2023 og forventes afsluttet i juli 2024
  • Østbanen betjener omkring 1 million kunder om året.

Kontakter

Heino Knudsen, regionsrådsformand, 51 14 54 96
Christian Wedell-Neergaard, udvalgsformand, 40 15 22 23

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye