Regionerne og erhvervslivet sikrer værnemidler til sundhedsvæsnet

Regionerne og erhvervslivet har på få uger sammen igangsat en omfattende dansk produktion af visirer, håndsprit og kitler. Det sikrer nu en stabil forsyning af værnemidler til den danske sundhedssektor og giver samtidig virksomhedernes omsætning et tiltrængt løft.

Coronakrisen rammer bredt i det danske samfund: Danske virksomheder er hårdt ramt på bundlinjen, og i sundhedsvæsenet har håndteringen af COVID-19 skabt et hidtil uset behov for værnemidler. Men et tæt samarbejde mellem regionerne, en række virksomheder og Dansk Industri (DI) betyder, at en alvorlig situation er vendt til en succeshistorie.

Lige nu er 12 danske virksomheder nemlig godt i gang med at producere visirer, håndsprit og kitler til sundhedsvæsenet og plejesektoren, og endnu flere har meldt sig på banen. Det vækker glæde hos formand i Danske Regioner, Stephanie Lose.

- I regionerne arbejder vi dag og nat på at skaffe værnemidler til medarbejderne i sundhedsvæsenet. Og jeg er stolt over, at vi i regioner og erhvervsliv lynhurtigt har kunnet finde fælles fodslag og samarbejde om at finde løsninger midt i en krisetid, siger hun og fortsætter:

- Med samarbejdet kan vi få leveret værnemidler med højere kvalitet, mindre klimaaftryk og en mere stabil forsyningssikkerhed, end når vi køber ind på et presset verdensmarked. Samtidig kan produktionen understøtte danske virksomheder, som har set deres omsætning falder under krisen. Det er ren win-win.

Hele samfundet vinder på det gode samarbejde
To af de virksomheder, der har omlagt deres produktion, er midtjyske Nybo Workwear og Spectre. Før producerede man blandt andet kokketøj og outdoor-beklædning, men på opfordring fra regionerne og Dansk Industri producerer de nu i stedet 80.000 engangskitler om ugen.

En sådan national produktion kommer hele samfundet til gode, fortæller direktør i Dansk Industri, Lars Frelle-Petersen:

- Produktion af værnemidler til de offentlig ansatte er et flot eksempel på, hvad offentlig-privat samarbejde kan, når det er bedst. Gennem et flot samarbejde mellem stat, regioner, kommuner og erhvervsliv får Danmark en stabil produktion af værnemidler, der kan supplere indkøbene fra et ustabilt verdensmarked, siger han og afslutter:

- Med de nuværende verdensmarkedspriser sparer det offentlige penge på en dansk produktion, sikrer kvalitet og stabil produktion og bevarer endda arbejdspladser og skatteindtægter til dansk velfærd. At vi har formået at etablere en sikker værnemiddelproduktion i danske virksomheder, har desuden den fordel, at vi er bedre rustet til lignende krisesituationer i fremtiden.

Værnemidler produceret af danske virksomheder indgår i den nationale lagerbeholdning og fordeles mellem hospitaler, kommunale sundhedsinstitutioner som plejehjem, praktiserende læger mv. Det er Region Hovedstaden, der på vegne af regionerne, koordinerer den nationale produktion af værnemidler.

Yderligere oplysninger:

Direktør i DI Lars Frelle-Petersen via pressekoordinator Lars Bøgeskov, tlf. 2236 3138

Formand for Danske regioner Stephanie Lose via pressevagt på tlf. 5151 1818

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.

DI: Læg en køreplan for hjælpepakkerne27.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden coronakrisens start har regeringen sammen med Folketingets partier indført en række hjælpepakker, som har holdt hånden under job og dansk økonomi, mens danske virksomheder har været påvirket af nedlukningen. Det har fra starten været klart, at hjælpepakkerne var midlertidige, men det er også afgørende at sikre en fornuftig udfasning. Derfor er det godt, at regeringen har nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der kan danne grundlag for at drøfte udfasningen af hjælpepakkerne, og DI ser frem til ekspertgruppens vurdering.