DI - Dansk Byggeri

Regionen og byggeriet har fælles interesse i at få flere til at tage en erhvervsuddannelse

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen og formand for Region Syddanmark Stephanie Lose er enige om, at det er vigtigt med en indsats på beskæftigelses- og uddannelsesområdet. Det skal blandt andet bidrage til, at der i fremtiden er nok arbejdskraft inden for byggeriet.

Dansk Byggeri Sydjylland og Region Syddanmark har netop holdt dialogmøde. Her drøftede de to parter blandt andet den store efterspørgsel på arbejdskraft til de mange nye byggerier i regionen.

- Mange virksomheder efterspørger både faglært arbejdskraft og lærlinge. Den udenlandske arbejdskraft er faldet markant, så kampen om de dygtige håndværkere har aldrig været større, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Regionen har fokus på uddannelse
- Fra regionens side er der stor fokus på de unge og på uddannelse, og vi har en fælles interesse i at fremme erhvervsuddannelserne. Der bliver stor efterspørgsel efter faglært arbejdskraft til blandt andet mange nye byggeprojekter, siger regionsformand Stephanie Lose.

”Passage til Virkeligheden”, et undervisningsprojekt for elever i 6.-10. klasse i Sønderborg, blev fremhævet som et initiativ, der kunne bruges som inspiration i andre syddanske kommuner med henblik på at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Regionen har investeret i projektet, hvor elever arbejder med virkelighedsnære problemstillinger fra lokale virksomheder sammen med blandt andet Sønderborg Kommune og EUC Syd.

På mødet informerede Stephanie Lose om kommende bygge- og anlægsprojekter. Der er glædeligvis gang i mange aktiviteter, og specielt byggeriet af det nye universitetshospital i Odense fylder meget.

Nyt aftalegrundlag
Regionens udbudspolitik blev også drøftet på mødet.

- Det er rart at høre, at regionen ser velvilligt på de nye bestemmelser i AB18, der blandt andet handler om en grænse på en millioner kroner som sikkerhed for kommunale projekter, siger Michael Mathiesen.

Begge parter ser frem til at udbygge de gode relationer mellem Region Syddanmark og Dansk Byggeri.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark Stephanie Lose, telefon 25 33 09 82
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60