Region Sjælland går igen ned i COVID-19 beredskab
9.2.2021 15:15:00 CET | Region Sjælland | Pressemeddelelse
- Vi sænker vores beredskab til trin 2 for både medicinske og intensive senge. Det sker efter en længere periode med faldende indlæggelsestal, siger koncerndirektør Leif Panduro Jensen, Region Sjælland.
Det betyder, at antallet af sengepladser reserveret til patienter med COVID-19 nedsættes til 68 medicinske sengepladser og 15 intensivpladser. Aktuelt er der pr. 9. februar i alt 55 indlagte, hvoraf ni er indlagt på intensiv. Regionens beredskabsplan har trin fra 0 til 5 og blev senest nedtrappet for en uge siden.
- Det forsatte fald i antallet af COVID-ramte patienter giver anledning til en forsigtig optimisme. Dermed skaber vi plads til behandlingen af andre patienter, der ellers har fået deres operation eller aftale udsat, siger Leif Panduro Jensen.
- Vi er samtidig konstant opmærksomme på udviklingen af den nye og mere smitsomme variant B.1.1.7, der fortsat giver panderynker. Derfor er vi parate til hurtigt at skrue op for beredskabet igen, siger Leif Panduro Jensen.
Stop for indlæggelser på Filadelfia
Region Sjælland ophæver samtidig aftalen om indlæggelse af patienter på Epilepsihospitalet Filadelfia i Dianalund. Indlæggelserne uden for sygehusene er sket for at lette presset på sygehusafdelingerne og samtidig tage godt hånd om medicinske patienter, der endnu ikke er helt klar til at komme hjem.
- Jeg vil gerne sige Filadelfia tusind tak for hjælpen. Også til Sclerosehospitalet i Haslev, som har bidraget med plejepersonale, der har flyttet deres arbejdsdag til Filadelfia. Samt til regionens E-hospital, der har haft det lægefaglige ansvar for patienterne. Det har været et fantastisk bevis på, hvordan vi kan stå sammen i Danmark og finde nye løsninger, når krisen rammer, siger Leif Panduro Jensen.
Sidste dag med indlæggelser på Filadelfia er 19. februar. Det er aftalt med Filadelfia og Sclerosehospitalet, at hvis indlæggelsestallet stiger igen, kan samarbejdet om patienterne genoptages.
Ventende patienter får direkte besked
Sygehusene vil nu indkalde flere patienter til operation eller andre aftaler.
- Patienterne får direkte besked, når det bliver deres tur. Først indkaldes patienter, hvis tilstand risikerer at blive forværret, hvis de ikke snart kommer i behandling, siger Leif Panduro Jensen.
Koncerndirektøren understreger, at sygehusene hele tiden har behandlet patienter med akutte sygdomme og livstruende sygdomme som kræft- og hjertesygdomme.
Kontakter
Koncerndirektør Leif Panduro Jensen, 71 75 12 00
Information om Region Sjælland
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Sjællands Universitetshospital åbner sin første almenmedicinske lægeklinik9.6.2026 12:02:35 CEST | Pressemeddelelse
Der mangler praktiserende læger i mange dele af Region Sjælland – også i den sydlige del af regionen. Derfor har Sjællands Universitetshospital i dag – 9. juni – indviet sin første lægeklinik i Nykøbing Falster.
Region Sjælland vedtager ny råstofplan: Vi skal bruge færre nye råstoffer2.6.2026 17:45:12 CEST | Pressemeddelelse
Regionsrådet i Region Sjælland har vedtaget Råstofplan 2026. Planen sikrer råstoffer til byggeri og anlæg ved udpegning af nye graveområder. Der sættes samtidig mål om at reducere behovet for nye råstoffer gennem mere genanvendelse samt tidligere dialog og større hensyn til borgere, natur og miljø allerede inden, der søges om gravetilladelser.
Ny gratis hjemmetest for klamydia og gonorré13.5.2026 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag kan unge i Region Sjælland bestille en gratis hjemmetest for seksuelt overførte infektioner direkte fra hjemmesiden www.selvtest.dk. Løsningen baner vejen for en landsdækkende ordning.
Datoer for indflytning i de sidste to sengebygninger er på plads5.5.2026 17:11:06 CEST | Pressemeddelelse
Der er nu fastsat en ny tidsplan for indflytning i de sidste to senge- og behandlingsbygninger på Sjællands Universitetshospital i Køge. På trods af at entreprenøren har varslet en forsinkelse på otte måneder, sker selve indflytningen kun tre måneder senere end planlagt.
Ny sociolance skal hjælpe sårbare borgere i Region Sjælland4.5.2026 12:02:47 CEST | Pressemeddelelse
En ny sociolance skal sikre bedre hjælp til nogle af de mest sårbare borgere i Region Sjælland. Bag indsatsen står Region Sjælland i samarbejde med Kalundborg, Holbæk, Lejre og Odsherred kommuner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
