Region Sjælland: Center for Handicap i Lolland Kommune er regionsvinder af ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”

Center for Handicap i Lolland Kommune er med ”Jumping Fitness” vinder i Region Sjælland i konkurrencen om det det bedste sundhedsinitiativ på arbejdspladsen. Dermed går de sammen med de fire andre regionsvindere videre i konkurrencen og dyster på landsplan om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’.

I løbet af foråret har Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare opfordret landets arbejdspladser til at indstille deres bedste sundhedsinitiativ til konkurrencen ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”. Nu er regionsvinderne fundet. I Region Sjælland fik Center for Handicap i Lolland Kommune, flest stemmer og kåres dermed som regionsvinder.

Center for Handicap, der holder til i Nakskov, bliver regionsvinder med initiativet ’Jumping Fitness’. Ti frivillige kollegaer har gennemgået uddannelsen til jumping fitness-instruktør, trampoliner er indkøbt og fordelt på centrets lokaliteter på Lolland og bruges i døgnboliger og dagcentre sammen med borgerne. Desuden er der oprettet medarbejderhold, så alle kan passe det ind i deres arbejdsskema.

- Vi prioriterer de sunde valg, mens man er på arbejde og er lydhøre over for de ønsker og behov, der er i organisationen. Jumping Fitness var et ønske fra et par medarbejdere, som blev sat i værk, og vi arbejder generelt for og har et ønske om, at man går sundere hjem fra arbejde, end da man kom, siger Annette Moryl Hansen, centerleder i Center for Handicap, Lolland Kommune.

Resultaterne af initiativet ses tydeligt

- Vi startede med at få udarbejdet et sundhedsindeks – og ved næste sundhedsindeks kunne vi se en positiv udvikling både i forhold til sundhed og arbejdsglæde. Det giver et bedre arbejdsklima, når sundhed kommer på dagsordenen. Vores sygefravær er også gået ned. Ud over en økonomisk gevinst kommer det også til udtryk i forhold til en større arbejdsglæde og bedre trivsel, siger Annette Moryl Hansen, Center for Handicap.

- Center for Handicap er et godt bud på et sundhedsinitiativ, som er afprøvet med succes i praksis, og vi håber, at det kan inspirere andre arbejdspladser til øge sundheden blandt deres medarbejdere – ikke kun her i regionen men i hele landet, siger Søren Willeberg, kommunikationsdirektør i Dansk Firmaidrætsforbund.

- Initiativet hos Lolland Kommune viser, hvordan arbejdspladsen spiller en oplagt rolle for at skabe mere bevægelse og sundhed. Det kan være en Jumping Fitness som hos Lolland Kommune, men det kan også gøres på et mange andre måder. Det vigtigste er, at det virker motiverende og passer til arbejdspladsen, siger Søren Willeberg, Dansk Firmaidrætsforbund.

Fakta om konkurrencen

Det er arbejdspladserne, der selv har indstillet deres egne initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Alle i hele Danmark har kunnet stemme på i alt tre forskellige initiativer.

Regionsvinderen er det initiativ, der har opnået flest stemmer i forhold til, hvor mange medarbejdere den pågældende arbejdsplads har. De fem regionsvindere går nu videre og dyster om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’. Landsvinderen kåres 29. maj 2018, hvor der samtidig og som noget nyt uddeles en særpris for det bedste initiativ, der fremmer mental sundhed på arbejdspladsen.

Konkurrencen, ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”, bliver afviklet for andet år i træk og har i år kørt fra 1. marts til 17. maj 2018.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv samt Falck, der tilsammen er i løbende kontakt med størstedelen af Danmarks befolkning.

Annette Moryl Hansen, centerleder,
Center for Handicap, Lolland Kommune,
51 29 08 51, moryl@lolland.dk

Sigrid Ellegaard, kommunikationskonsulent,
Dansk Firmaidrætsforbund,

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.