Region Nordjylland: Produktionsvirksomheden Sirena Soap er regionsvinder af ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”

Sirena Soap ApS i Hadsund er med ”Sundhed, trivsel og et godt psykisk arbejdsmiljø” vinder i Region Nordjylland i konkurrencen om det bedste sundhedsinitiativ på arbejdspladsen. Dermed går de sammen med de fire andre regionsvindere videre i konkurrencen og dyster på landsplan om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’.

I løbet af foråret har Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare opfordret landets arbejdspladser til at indstille deres bedste sundhedsinitiativ til konkurrencen ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”. Nu er regionsvinderne fundet. I Region Nordjylland fik Sirena Soap flest stemmer og kåres dermed som regionsvinder.

Sirena Soap ApS, der holder til i Hadsund, bliver regionsvinder med initiativet ”Sundhed, trivsel og et godt psykisk arbejdsmiljø på Sirena Soap”. De har iværksat sundhedscheck, udpeget en intern trivselsagent, haft fokus på sund kost og bevægelse med bl.a. en gang daglig motion i arbejdstiden.

- Ledelsen har ansvar for medarbejdernes trivsel og sundhed, og jeg blev opmærksom på, at vi bl.a. havde en uhensigtsmæssig kultur omkring vores eftermiddagspause, hvor mange røg, og der blev spist meget kage. Så det var her, vi startede med at sætte ind. Og der har allerede fra starten været rigtig god opbakning og motivation for at blive sundere, siger Per Bo Christensen, direktør i Sirena Soap.

Resultaterne af initiativet ses tydeligt

- De tiltag, vi har iværksat, har skabt en større bevidsthed om, hvordan vi kan blive sundere, og tiltagene er starten på en kulturændring. Jeg kan mærke, at det er ved at vende, for vi taler allerede konstruktivt om sundhed og trivsel. Men kulturændringer tager tid, så det er noget, vi vil blive ved med at arbejde med på den lange bane, siger Per Bo Christensen.

- Sirena Soap i Hadsund er et godt bud på et sundhedsinitiativ, som er afprøvet med succes i praksis, og vi håber, at det kan inspirere andre arbejdspladser til øge sundheden blandt deres medarbejdere – ikke kun her i regionen men i hele landet, siger Søren Willeberg, kommunikationsdirektør i Dansk Firmaidrætsforbund.

- Initiativet hos Sirena Soap viser, hvordan arbejdspladsen spiller en oplagt rolle for at skabe mere bevægelse og sundhed. Det kan være en trivselsagent og daglig motion som hos Sirena Soap, men det kan også gøres på et mange andre måder. Det vigtigste er, at det virker motiverende og passer til arbejdspladsen, siger Søren Willeberg i Dansk Firmaidrætsforbund.

Fakta om konkurrencen

Det er arbejdspladserne, der selv har indstillet deres egne initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Alle i hele Danmark har kunnet stemme på i alt tre forskellige initiativer.

Regionsvinderen er det initiativ, der har opnået flest stemmer i forhold til, hvor mange medarbejdere den pågældende arbejdsplads har. De fem regionsvindere går nu videre og dyster om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’. Landsvinderen kåres 29. maj 2018, hvor der samtidig og som noget nyt uddeles en særpris for det bedste initiativ, der fremmer mental sundhed på arbejdspladsen.

Konkurrencen, ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”, bliver afviklet for andet år i træk og har i år kørt fra 1. marts til 17. maj 2018.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv samt Falck, der tilsammen er i løbende kontakt med størstedelen af Danmarks befolkning.

Per Bo Christensen, direktør,
Sirena Soap, 40 33 35 77, pbc@sirena-soap.dk

Sigrid Ellegaard, kommunikationskonsulent,
Dansk Firmaidrætsforbund, 53 66 11 04

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.