Dansk Energi

Regeringens klimaprogram får blandet modtagelse hos Dansk Energi

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) har fremlagt regeringens klimaprogram og slår i en pressemeddelelse fast, at ”regeringens klimaprogram viser, at 70 pct.-målet er muligt”. Dansk Energi roser de aftaler, der er indgået indtil nu, men er bekymret for regeringens vej til at nå målet.

Hos Dansk Energi har adm. direktør Lars Aagaard rejst bekymring i forhold til, om der er reel politisk vilje blandt partierne bag klimaloven til at træffe de politiske beslutninger, som er nødvendige for, at energisektoren og energikunderne kan investere i grøn energi og grønne teknologier. Han glæder sig derfor over, at regeringens klimaprogram slår fast, at den grønne omstilling ikke nødvendigvis bliver meget dyr:

- Regeringen har præsenteret en omfattende rapport, der slår fast, at den grønne omstilling nok koster det danske samfund penge, men at den økonomiske vækst løber hurtigere. Samme billede kom vi frem til i Klimapartnerskabet for energi og forsyning, og derfor kan vi nå 70 pct.-målet og stadig være et mere velstående land i 2030 end i dag. Ja, det er faktisk under 1/10 af den økonomiske vækst, vi skal afsætte til klimaet, siger han.

Lars Aagaard roser regeringen og forligspartierne for de reduktioner, der er nået hidtil, men påpeger, at de kommende måneders beslutninger bliver afgørende for, hvordan 70 pct. målet kan nås. Her vækker regeringens vej til klimamålet bekymring:

- Regeringen peger helt korrekt på, at udbredelse af grøn teknologi hos energikunderne vil tage mere og mere fart mod 2030 i takt med, at de grønne valg også bliver de mest økonomiske. Men det forudsætter, at rammerne for de investeringer, vi skal gennemføre i grøn energi og energiinfrastruktur, bliver lagt fast. Alle de åbne ender fra klimaaftalen fra 22. juni skal afklares i et fast-track over det næste halve år, så investeringerne i elnet, grøn varmeproduktion, energiøer, offshore vind og vedvarende energi på land kan komme ud over rampen. Udviklingssporet skal også udbygges, og især skal der sættes skub i udarbejdelsen af den kommende Power-to-X-strategi, siger Lars Aagaard og fortsætter.

- Den politiske hockeystav vender modsat af den teknologiske. Der skal tages mange beslutninger med det samme, så vi får gang i det regeringen kalder implementeringssporet. Teknologier som elbiler og varmepumper er derude, og der er brug for at satse på dem. Fokus på udviklingssporet må derfor ikke træde i stedet for, at vi virkelig sætter fart på implementering af de indgåede aftaler og spredning af de teknologiske løsninger, vi allerede har klar.

Han håber derfor, at Folketingets partier kan samles om en langt mere offensiv tilgang til transportområdet end regeringens mål om 500.000 grønne biler i 2030:

- Lad os starte med transportsektoren og elbilerne. Udgangspunktet skal være mindst 1 mio. grønne biler i 2030, så vi får fortrængt fossile biler. Det er vigtigt at sikre gradvis vækst i salget af elbiler, så ladeinfrastrukturen kan følge med. Afgifter og fradrag skal skubbe på elbilsalget indtil det tidspunkt, hvor de er konkurrencedygtige med benzin- og dieselbiler, siger Lars Aagaard

Inger Schroll-Fleischer
presserådgiver
tlf. 22650919

Information om Dansk Energi

Dansk Energi
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg C

3530 0400http://www.danskenergi.dk

Dansk Energi er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark. Sammen leverer vores medlemmer stadigt grønnere strøm til danskerne samtidig med, at de sikrer strøm i stikkontakten 99,99 procent af tiden til konkurrencedygtige priser.

Den danske energiindustri beskæftiger samlet set flere end 56.000 danskere og er med sine milliardtunge investeringer i infrastruktur og teknologi et af Danmarks stærkeste erhverv. Energiindustrien er en grundpille i dansk eksport. I 2016 eksporterede Danmark nemlig energiteknologi for 75,6 mia. kroner, svarende til 11 procent af den samlede vareeksport.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Energi

Flere pressemeddelelser fra Dansk Energi