ITD - International Transport Danmark

Regeringens grønne køreplan skuffer

Del
Danske vognmænd må fortsat affinde sig med, at investeringer i grønne teknologier er forbundet med stor usikkerhed. Den nye grønne køreplan fra regeringen viser hverken retning eller kommer med tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der efterspørger konkrete tiltag, der kan hjælpe vognmændene med at omstille deres dieseldrevne køretøjer til alternative brændstoffer.

Klimaminister Dan Jørgensen har i dag præsenteret regeringens køreplan for, hvordan Danmark skal komme i mål med ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Køreplanen samler mest af alt bare alle de initiativer, som allerede helt eller delvist er søsat på transportområdet. Dette kombineret med et delmål for reduktionen af drivhusgasser i 2025 samt elementer fra EU’s Fit for 55 plan, udgør den ”nye” køreplan. Og det er ifølge ITD langt fra nok til at sikre den grønne omstilling, hvor vognmændene fortsat står tilbage med stor investeringsusikkerhed.  

- Vi har brug for klare meldinger, så vores medlemmer får større sikkerhed for deres kommende investeringer. I dag famler vognmændene i blinde og ved ikke om de skal satse på biogas, el eller noget helt tredje. Fælles for de alternative drivmidler er dog, at de er vanvittigt dyre, hvilket gør omstillingen langtrukken og besværlig, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.  

ITD er enige med regeringen i, at klimaindsatsen først og fremmest skal foregå i EU, men er skuffet over, at der ikke bliver gjort mere nationalt for at understøtte de grønne investeringer i den tunge vejgodstransport.

- Der tegner sig efterhånden en kedelig tendens til, at erhvervet udelukkende bliver mødt med krav om at omstille sig uden, at der tages højde for at teknologierne enten ikke er markedsmodne eller forbundet med meget store investeringer. Det gør køreplanen desværre ikke op med, siger Lasse Kristoffersen, som opfordrer politikerne til at finde inspiration hos vores nabolande.

- Situationen er den, at vi sakker længere og længere bagud lande som Sverige, Nederlandene og Tyskland i omstillingskapløbet, fordi vi herhjemme kun tænker i krav til branchen i stedet for også at hjælpe virksomhederne med de grønne investeringer. Det har vi for eksempel set over en lang årrække i energisektoren.

Find regeringens Køreplan for et grønt Danmark her

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye