Regeringens grønne køreplan skuffer

Danske vognmænd må fortsat affinde sig med, at investeringer i grønne teknologier er forbundet med stor usikkerhed. Den nye grønne køreplan fra regeringen viser hverken retning eller kommer med tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der efterspørger konkrete tiltag, der kan hjælpe vognmændene med at omstille deres dieseldrevne køretøjer til alternative brændstoffer.

Klimaminister Dan Jørgensen har i dag præsenteret regeringens køreplan for, hvordan Danmark skal komme i mål med ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Køreplanen samler mest af alt bare alle de initiativer, som allerede helt eller delvist er søsat på transportområdet. Dette kombineret med et delmål for reduktionen af drivhusgasser i 2025 samt elementer fra EU’s Fit for 55 plan, udgør den ”nye” køreplan. Og det er ifølge ITD langt fra nok til at sikre den grønne omstilling, hvor vognmændene fortsat står tilbage med stor investeringsusikkerhed.

- Vi har brug for klare meldinger, så vores medlemmer får større sikkerhed for deres kommende investeringer. I dag famler vognmændene i blinde og ved ikke om de skal satse på biogas, el eller noget helt tredje. Fælles for de alternative drivmidler er dog, at de er vanvittigt dyre, hvilket gør omstillingen langtrukken og besværlig, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

ITD er enige med regeringen i, at klimaindsatsen først og fremmest skal foregå i EU, men er skuffet over, at der ikke bliver gjort mere nationalt for at understøtte de grønne investeringer i den tunge vejgodstransport.

- Der tegner sig efterhånden en kedelig tendens til, at erhvervet udelukkende bliver mødt med krav om at omstille sig uden, at der tages højde for at teknologierne enten ikke er markedsmodne eller forbundet med meget store investeringer. Det gør køreplanen desværre ikke op med, siger Lasse Kristoffersen, som opfordrer politikerne til at finde inspiration hos vores nabolande.

- Situationen er den, at vi sakker længere og længere bagud lande som Sverige, Nederlandene og Tyskland i omstillingskapløbet, fordi vi herhjemme kun tænker i krav til branchen i stedet for også at hjælpe virksomhederne med de grønne investeringer. Det har vi for eksempel set over en lang årrække i energisektoren.

Find regeringens Køreplan for et grønt Danmark her

Undersøgelse af kompensation til Post Danmark21.10.2021 12:06:16 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Det drejer sig om støtte på 224 mio. kroner, der er blevet givet selskabet i 2020. ITD glæder sig over, at der nu laves en grundig undersøgelse af Transportministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende Post Danmark. ITD har tidligere kritiseret statens rundhåndede støtte til Post Danmark og har gennem flere år kørt forskellige sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod Post Danmark, som den danske del af PostNord-koncernen hedder.

Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu21.10.2021 08:31:16 CEST | Pressemeddelelse

I mere end tre år har der været forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser. Mens danske vognmænd og chauffører gentagne gange må til lommerne og betale bøderne, når de ikke kan finde en ledig plads, så er det stadig ikke lykkedes at få de udenlandske vognmænd og chauffører til at betale deres bøder, som oftest bare ender i skraldespanden. Det kan vi ikke tolerere længere, og nu må regeringen træde i karakter og få indført straksbøder for de udenlandske virksomheder.

Lad de private klare vintertjenesten13.10.2021 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med seniorpakke7.10.2021 16:44:34 CEST | Pressemeddelelse

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende. Næsten halvdelen af alle danske chauffører er over 50 år, og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører.