Regeringens besparelser på gymnasieområdet rammer socialt skævt
Konsekvenserne ses allerede nu, hvor besparelserne har betydet 1.000 færre lærere på landets gymnasier. I 2021 vil der være i omegnen af 4 millioner færre lærertimer, end der er i dag. Dette sætter pres på kvaliteten af undervisningen og går i særlig høj grad ud over de elever, der kommer fra ikke-boglige hjem, siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen:
”Besparelserne slukker en masse unge menneskers drømme og giver ringere kvalitet i undervisningen. Det er de unge, som ikke kan få den nødvendige hjælp hjemmefra, der rammes hårdest, fordi 4 millioner færre lærertimer betyder mindre tid til fx at give den enkelte elev feedback og sparring.”
Eleverne efterlyser mere tid til den enkelte En ny undersøgelse fra gymnasieuddannelsernes elevorganisationer blandt 1857 gymnasieelever viser, at hver tredje gymnasieelev oplever at have enten sociale eller faglige vanskeligheder. Flere end 4 ud af 10 af disse elever finder ikke, at deres lærere har tid til at hjælpe med udfordringerne, efter indførelsen af besparelserne i 2016 og 2017. Derfor er det ikke overraskende, at undersøgelsen også viser, at ”mere feedback” og ”mere tid til den enkelte elev” står øverst på elevernes ønskeliste til en bedre undervisning.
Det er især eleverne fra uddannelsesfremmede hjem (elever, hvor ingen af forældrene har gennemført en videregående uddannelse), nemlig 42 pct. af disse, der oplever udfordringer på gymnasiet. Jens Philip Yazdani, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, deler Annette Nordstrøm Hansens bekymring for, at besparelserne særligt rammer denne gruppe:
”Sociale og kulturelle baggrunde må aldrig afgøre, hvilken uddannelse den unge kan få, og særligt elever med udfordringer har brug for, at læreren også har tid til støtte og vejledning. Hvis regeringen bliver ved med at spare timerne mellem læreren og eleven væk, dømmer man en masse elever ude på forhånd, selvom de har de faglige forudsætninger og viljen til at klare sig godt i gymnasiet.”
Danmark investerer mindre i ungdomsuddannelse end Mexico og Tjekkiet Annette Nordstrøm Hansen påpeger, at der hersker mange usande myter omkring gymnasieuddannelserne. En af disse er, at vi herhjemme er langt foran de lande, som vi normalt sammenligner os med, når det kommer til investeringer i ungdomsuddannelser.
”Besparelserne på uddannelsesområdet sker ofte med henvisning til, at Danmark har et uddannelsessystem i verdensklasse. Men det er en skrøne, at vi investerer mere i uddannelse end andre lande. For eksempel bruger vi færre penge på ungdomsuddannelse end Mexico og Tjekkiet,” udtaler Annette Nordstrøm Hansen.
Tal fra OECD viser, at Danmark - til sammenligning med lande som Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannien og Holland - bruger en lavere andel af BNP på ungdomsuddannelser. Vi skal faktisk helt ned til en 24. plads for at finde Danmark på listen.
Annette Nordstrøm Hansen frygter, at besparelserne vil komme i vejen for den gymnasiereform, der træder i kraft fra dette skoleår:
”Når de nye reformer og opgaver kommer samtidigt med massive besparelser, risikerer de politiske partier at spænde ben for de gode intentioner, inden de for alvor kommer i gang,” afslutter Annette Nordstrøm Hansen.
GL sætter fokus på besparelserne på gymnasieuddannelserne med kampagnen ”Besparelser slukker drømme”, som går i luften 5. september 2017.
Læs mere på www.besparelserslukkerdrømme.dk
For yderligere information: Annette Nordstrøm Hansen, fmd. for GL, mobil 26247104, mail: anh@gl.org
Nøgleord
Kontakter
Yderligere information hos
formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
Annette Nordstrøm Hansen
tlf. 26 24 71 04
anh@gl.org
Links
Information om Gymnasieskolernes Lærerforening
Gymnasielærernes faglige organisation
Følg pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse
”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Lige adgang til uddannelse i land og by afspejles ikke i finanslovsforslaget30.8.2021 13:40:37 CEST | Pressemeddelelse
For GL er det væsentligt, at VUC får tilført ressourcer, og at unge og voksne i hele landet får samme mulighed for at få en gymnasial uddannelse, siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Gymnasielærerne: Bedre elevsammensætning med ny fordelingsmodel10.6.2021 16:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Tomas Kepler, fmd. for GL: ”Opgøret med skæv elevsammensætning og sikring af et gymnasialt udbud i hele landet er en mærkesag. Jeg er tilfreds med, at modellen omfatter både almene og erhvervsgymnasiale tilbud og indhegner selvejet og skolernes interne konkurrence. Det er godt gået af ministeren og forligspartierne”.
Undersøgelse: Genåbnede gymnasier har holdt smitten ude19.3.2021 09:16:19 CET | Pressemeddelelse
Ét smitteudbrud på ét gymnasium, hvor én elev og én lærer blev smittet. Det er omfanget af smittespredningen på de gymnasier, der fik lov at åbne fysisk for elever den 1. marts. Det viser en rundspørge til de pågældende gymnasier i Nordjylland, Vestjylland og Bornholm, som gymnasieskolen.dk, Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har foretaget.
Fantastisk: 220 mio. kr. til gymnasieuddannelserne!5.12.2020 13:12:44 CET | Pressemeddelelse
”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.