Regeringens besparelser modarbejder de gode intentioner i beskæftigelsesudspil

Regeringen er til aften kommet med et udspil, der skal sikre arbejdskraft i hele landet. Det har fokus på opkvalificering af kontanthjælpsmodtagere og skærpede rådighedskrav. Men regeringens besparelser modarbejder de gode intentioner i beskæftigelsesudspillet.

- HK er glade for den klare melding fra Troels Lund Poulsen om, at uddannelse er vejen frem, når der skal sikres kvalificeret arbejdskraft i alle brancher og i alle egne af landet. Uddannelse betyder, at ledige får de kompetencer, som virksomhederne har brug for, og at vi får alle med i opsvinget, siger næstformand i HK Martin Rasmussen.

Han påpeger dog samtidig, at regeringen har taget en milliard fra uddannelsen af de ledige i kommunerne, og at det risikerer at underminere de gode intentioner i det nuværende udspil.

- Regeringen burde bakke de gode intentioner op med handling og økonomi i stedet for massive besparelser.

Desuden lægger udspillet op til yderligere at skærpe rådighedskravet.

- HK’s ledige vil i arbejde, og de står til rådighed. De venter på at få chancen og er villige til både at skifte til jobs  i andre byer og i nye brancher. Derfor er det skævt, at ministeren vil skærpe rådighedskravet, som allerede i dag kræver at en ledig rejser op til tre timer dagligt.

Med udspillet varsler regeringen desuden, at der skal åbnes op for mere udenlandsk arbejdskraft.

- For det første kan vi ikke genkende billedet af, at der er stor mangel på arbejdskraft. For det andet, vil jeg gerne minde om, at der nu er 17 mio. ledige i EU, så der er ingen grund til at risikere at underminere de danske lønforhold ved at importere arbejdskraft fra lande uden for EU, siger Martin Rasmussen.

For yderligere kommentarer, kontakt pressechef Birgitte Hougaard på 23 81 11 14 eller birgitte.hougaard@hk.dk

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd