Regeringen vil smugle billig arbejdskraft til landbruget ind ad bagdøren

Regeringen blæser på Folketingets flertal og har nu ad bagvejen åbnet op for billig udenlandsk arbejdskraft til dansk landbrug.

”Jeg er dybt chokeret. Det er helt uhørt, at ministeren ændrer en bekendtgørelse om udenlandske praktikanter trods det faktum, at hun ved, at der er et massivt politisk flertal mod det. Regeringen lægger op til regulær løndumping og rå udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft,” siger Peter Kaae Holm, der er formand for den grønne gruppe i 3F.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) har med virkning fra 1. juni 2019 lavet en bekendtgørelse, hvori betingelserne ændres for opholdstilladelser for udenlandske ”praktikanter” inden for bl.a. gartneri, land- og skovbrug. Reglerne betyder, at det bliver langt nemmere for landbrugsvirksomhederne at hente denne form for billig arbejdskraft i for eksempel Ukraine eller andre steder i udlandet uden for EU- og EØS-landene.

Et flertal i Folketinget afviste i oktober 2018 disse ændringer, da de blev præsenteret som en del af regeringens forslag til styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. Trods dette nej har Inger Støjberg nu gennemtrumfet ændringerne alligevel ved en administrativ ændring af den gældende bekendtgørelse.

”Reglerne betyder for eksempel, at landmændene kan hente en færdiguddannet, ukrainsk landbrugsmedhjælper under 35 år til Danmark, hvor han i halvandet år kan arbejde til en elevløn på godt 15.000 kroner om måneden. Det er langt under det danske lønniveau og dermed rendyrket social dumping. Den nye bekendtgørelse må omgående smides i skraldespanden,” siger Peter Kaae Holm.

Der har i mange år eksisteret en praktikantaftale, hvor danske landmænd har kunnet hente yngre landbrugsudlændige under uddannelse til Danmark som landbrugspraktikanter. Praktikanterne kan lære om de effektive danske produktionsmetoder og bruge deres viden i hjemlandet, når de vender tilbage.

Denne aftale ændres markant i den nye bekendtgørelse, hvor det uddannelsesmæssige aspekt svækkes markant til fordel for at skabe et større og billigere arbejdsudbud for landmændene.

”Ændringen i bekendtgørelsen vil medføre en massiv forringelse af den praktikantordning som vi fra 3F’s side allerede har reageret skarpt imod, da vi er af den klare opfattelse, at ordningen i vidt omfang har været misbrugt til at skaffe billig arbejdskraft fra tredjelande. Ændringerne i bekendtgørelsen vil nu gøre det endnu mere attraktivt at rekruttere billig arbejdskraft til praktikantløn. Det er social dumping i min optik,” siger Peter Kaae Holm.

Reglerne i den nye bekendtgørelse betyder at:

-      Længden for praktikopholdet sættes op fra de nuværende 12 måneder til 18 måneder med mulighed for yderligere 6 måneders forlængelse.

-      Aldersgrænsen hæves til 35 år. I dag ligger aldersgrænsen mellem 18 og 30 år.

-      Praktikantopholdet kommer også til at gælde udlændinge, der er færdige med deres uddannelse. I dag gælder det kun udlændinge, der er i gang med en uddannelse.

-      Det nuværende sprogkrav til praktikanterne droppes.

-      Hvor der i dag kræves at arbejdsmarkedets parter godkender praktikpladsen via EUD-systemet, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration fremover kunne tildele opholdstilladelse til praktikanter inden for erhvervsområder, hvor der ikke udstedes praktikpladsgodkendelser.

Kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm