Regeringen udskyder fristen for virksomheders årsrapporter
Udbruddet af COVID-19 falder nemlig sammen med højsæsonen for generalforsamlinger og udarbejdelse af årsrapporter, hvor erhvervslivet og deres revisorer selv under normale omstændigheder har meget travlt.
Fristudskydelsen skal derfor aflaste cirka 200.000 danske virksomheder, der i år oprindeligt skulle aflevere årsrapport senest den 31. maj, men som nu får yderligere tre måneder til at arbejde med årsrapporterne i.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Regeringen har lyttet til den meget utvetydige appel fra erhvervslivet. Rigtig mange virksomheder og deres revisorer kæmper lige nu med at få forretningen til at hænge sammen. I sådan en presset tid skal vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at hjælpe virksomhederne til at kunne håndtere de mest akutte problemer først.”
Med det nye lovforslag får erhvervsministeren bemyndigelse til at lave en generel forlængelse af fristen til at indsende årsrapporten, som i en periode skal gælde for alle virksomheder, der er omfattet af årsregnskabsloven.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Rent praktisk er det for eksempel en virkelig stor udfordring for virksomhederne at skulle afholde generalforsamling eller lave lageroptælling i den her tid, der er mere præget af krisestyring, og hvor vi jo også beder virksomhederne udvise god adfærd for at begrænse smitten. Det er derfor, regeringen går ind og hjælper virksomhederne på alle de måder, vi kan. Vi har bl.a. givet mulighed for mere fleksibel arbejdsdeling. Der er lønkompensation – også til de selvstændige – og der er også kompensation til at kunne betale de faste udgifter med. I alt er der lige nu hjælpepakker på bordet for et trecifret milliardbeløb. Og nu skruer vi så for eksempel også på fristen for, hvornår årsrapporten skal indsendes.”
Lovforslaget bliver fremsat tirsdag den 31. marts og hastebehandles efter aftale med Folketingets partier. Forventningen er, at lovforslaget bliver vedtaget torsdag den 2. april.
Virksomheder, der er blevet ramt direkte af forsamlingsforbuddet, og som derfor for eksempel er nødt til at udskyde deres generalforsamling, har allerede fået dispensation.
Yderligere oplysninger:
- Er du virksomhed eller organisation, kan du få mere information på Erhvervsstyrelsens hotline på tlf. 72 20 00 34 (hverdage 08.30-16.00 / fredag 09.00-15.00).
- Er du journalist med spørgsmål, kan du kontakte Erhvervsministeriets pressetelefon på 91 33 70 07.
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Små erhvervsdriveende og foreningsdanmark får lettere ved at oprette bankkonto19.12.2024 11:37:24 CET | Pressemeddelelse
Fra i dag bliver mødet med banken lettere for mindre erhvervsdrivende og de danske foreninger. I dag har Folketinget vedtaget en lov, der styrker adgangen til en bankkonto.
Nye anbefalinger skal bane vej for mere offentligt-privat samarbejde19.12.2024 09:01:08 CET | Pressemeddelelse
Forum for Offentligt-Privat Samarbejde har nu leveret sine anbefalinger til regeringen, der skal gøre det nemmere for det offentlige at indgå i partnerskaber med private, når det offentlige bygger nyt.
Ny taskforce sikrer fælles front mod ulovlige produkter på onlineplatforme17.12.2024 09:15:06 CET | Pressemeddelelse
Taskforcens opgave bliver at styrke samarbejdet og indsatsen i forhold til udfordringer relateret til onlineplatforme på tværs af myndigheder og organisationer i Danmark.
I år ser kort fyrværkerisæson dagens lys16.12.2024 09:24:36 CET | Pressemeddelelse
Fra og med denne nytårsaften er det kun tilladt at affyre fyrværkeri fra den 31. december til den 1. januar. Ny lov er trådt i kraft til gavn for både mennesker og dyr.
Demokratiske virksomheder får guidelines for god ledelse13.12.2024 13:22:58 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsminister Morten Bødskov nedsætter et nyt udvalg, der skal lave anbefalinger til god ledelse for demokratiske virksomheder. Anbefalingerne skal bl.a. hjælpe demokratiske virksomheder med at håndtere en række forhold omkring medlemsdemokrati og ledelse, der er specifikke for demokratiske virksomheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum