Regeringen svækker Produktionsdanmark ved at fortsætte besparelser på erhvervsuddannelser

Regeringen har valgt at fortsætte de årlige, trecifrede millionbesparelser på erhvervsuddannelserne frem til 2022. Det fremgår af det netop offentliggjorte finanslovsudspil for 2019.

Regeringen fastholder det såkaldte 'omprioriteringsbidrag', der hvert år fjerner cirka 200 millioner kroner fra uddannelserne – foreløbig indtil 2022.

”Stort set alle partier er enige med arbejdsmarkedets parter om, at vores samfund har brug for flere faglærte. Arbejdsmarkedets parter investerer mange penge i at udvikle uddannelserne til samfundets bedste. Det er helt sort, at regeringen ikke også vil investere i de uddannelser, som vi har allermest brug for”, siger forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen.

I regeringens finanslovsudspil anerkendes det, at Danmark er en lille åben økonomi, der er afhængig af et konkurrencedygtigt erhvervsliv. Derfor ønsker regeringen på næste års finanslov at sænke produktionsomkostninger og afgifter for landets virksomheder. Men der mangler fokus på industriens vigtigste råstof – nemlig de faglærte medarbejdere.

”Regeringen har nedsat Disruptionråd, indgået teknologipagter og lavet trepartsaftaler om efteruddannelse, fordi man erkender, at arbejdsmarkedet er i hastig forandring. Men hvad pokker nytter alle de tiltag, hvis man samtidig vælger at save den gren over, som alle de gode initiativer sidder på? Virksomhederne skriger efter faglært arbejdskraft og i flere områder af Danmark, har vi i Dansk Metal stort set ingen ledige medlemmer. Den eneste løsning på den mangel er altså at styrke erhvervsuddannelserne – ikke at svække dem, som regeringen gør”, siger Claus Jensen.

I 2014 vedtog et bredt flertal i Folketinget en reform af vores erhvervsuddannelser. En reform, som trådte i kraft i august 2015 og med et politisk mål om, at 25 procent af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020 direkte efter 9. eller 10. klasse. Et fornuftigt og ambitiøst mål. Men her tre år efter reformen blev vedtaget, kan vi desværre konstatere, at kun 19,4 procent af eleverne fra 9. og 10. klasserne har valgt en erhvervsuddannelse.

”Hvis vi på nogen måde skal gøre os håb om at nå målet om de 25 procent, skal vi investere seriøst i uddannelserne. Og hvis vi skal sikre grundlaget for fremtidens produktion i Danmark, så skal vi som samfund vise, at der er masser af muligheder i en faglært uddannelse. At det er uddannelser, vi som samfund satser på og prioriterer højt. Lad os sende et klart og tydeligt signal til alle unge og voksne – ved at stoppe besparelserne og vise, at vi som samfund er fuldt ud klar over, at dygtige faglærte er en vigtig del af Danmarks fremtid”, siger Claus Jensen.

Med de fortsatte besparelser på erhvervsuddannelserne som følge af omprioriteringsbidraget har erhvervsskolerne ikke mulighed for at foretage langsigtede investeringer. Det er nødvendigt, hvis erhvervsskolerne skal tiltrække og fastholde de dygtigste undervisere og samtidig investere i tidssvarende udstyr.

Yderligere info og kommentarer:

Forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen via pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874