Regeringen rammer plet med Kræftplan IV

Kræftplan IV vil give kræftpatienterne mere sammenhængende forløb tilpasset den enkelte, og den vil tage hånd om at løse de udfordringer, Danmark står over for på kræftområdet. Det mener Kræftens Bekæmpelses formand Dorthe Gylling Crüger. Hun sender dermed en helhjertet opfordring til Folketingets partier om at bakke op om regeringens udspil.

Vi skal nå målet om højeste internationale niveau. Og det skal være patienternes ønsker og behov, der sætter dagsordenen i kræftbehandlingen. Sådan lyder det i forordet i det udspil til Kræftplan IV – Patienternes Kræftplan - som sundhedsminister Sophie Løhde fremlagde i dag.

Det er ambitiøse mål - men også en ambitiøs plan. Sådan lyder vurderingen fra Dorthe Crüger, formand for Kræftens Bekæmpelse:

- Vi siger tak på kræftpatienternes vegne. Tak fordi regeringen har lyttet til deres bekymringer, og fordi den med Kræftplan IV lægger op til at løse de problemer med usammenhængende forløb, som alt for mange patienter oplever. Det er initiativer, som ikke bare vil komme kræftpatienter til gode, men som også vil gavne mange andre patienter.

Med planen er det regeringens mål, at mindst 90 pct. af kræftpatienterne i 2020 oplever, at de har en patientansvarlig læge. Dermed skal det forhåbentlig være slut med de mange patienter, som oplever usammenhængende forløb, hvilket både skaber utryghed og øger risikoen for fejl.

Kapacitetsproblemer fanges i opløbet

Regeringen vil også sætte flere penge af til at imødegå de kapacitetsproblemer, som sundhedsvæsenet står over for, fordi flere danskere rammes af kræft i de kommende år. Det kommer ikke kun til at presse kræftbehandlingen, og derfor vil en tilførsel af ressourcer også komme andre patienter til gode.

Dorthe Crüger roser regeringen for at tænke langsigtet. Både i forhold til de kommende kapacitetsudfordringer, men ikke mindst i forhold til målet om at få nedbragt de mange danske kræfttilfælde, der skyldes tobak.

- Der er rigtig meget godt at sige om Kræftplan IV, men det, jeg er allermest glad for, er ambitionen om at gøre kommende generationer røgfri. Intet andet tiltag vil kunne spare os for flere kræfttilfælde, end hvis vi lykkes med det. Derfor håber jeg meget, at Folketingets partier vil være med til at tage ansvar for vores børn og unge og bakke op om regeringens flotte ambition, siger Dorthe Crüger.

Med oplægget lancerer regeringen en national målsætning om, at nye generationer skal være røgfri. Ingen børn og unge skal ryge i 2030. Målet derhen skal blandt andet gå gennem røgfri skoletid på alle skoler og uddannelser, der har optag af unge under 18 år.

Mai Brandi Ludvigsen, journalist i Kræftens Bekæmpelse, 35257208 / 25135600

Ny undersøgelse: Mange danskere reagerer ikke, når mor og far viser tegn på sygdom24.8.2017 07:00pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at fire ud af ti danskere ikke har opfordret deres forældre til at gå til lægen, selvom de har lagt mærke til eller hørt om, at forældrene har vist tegn på sygdom. Faktisk så taler hver tredje voksne dansker sjældent eller aldrig med sine forældre om deres helbred. Men det er en god idé at tage snakken, da det kan redde liv.