Kost og Ernæringsforbundet

Regeringen overser forebyggende ernæringsindsats

Ernæringsscreeninger kan forebygge dehydrering og komme forlængede sygeforløb og genindlæggelser i forkøbet

I stedet for at vente på, at der bliver brug for at sende akutsygeplejersker ud til dehydrerede ældre, bør regeringen sikre, at de ældre får den rette næring. Sundhedsminister Magnus Heunicke forklarede i dag ved præsentationen af regeringens udspil Tættere på II - Sundhed, uddannelse og lokal udvikling, hvordan man akut kan hjælpe dehydrerede ældre. Kost og Ernæringsforbundet efterlyser, at man i stedet tænker en forebyggende ernæringsindsats ind i udspillet.

For at gøre op med de mange ældre og patienter, der får dårligere livskvalitet, forlængede sygdomsforløb og skal genindlægges på grund af underernæring og dehydrering, foreslår Kost og Ernæringsforbundet, at alle patienter samt syge eller svækkede borgere, der er i risiko for underernæring eller dehydrering bliver tilbudt rettidige ernæringsindsatser for at hjælp til at få styr på deres ernæringstilstand.

- Vi skal ikke have et sundhedsvæsen, hvor der først er en plan for, hvad der skal ske, når det går galt. Vi har flere løsninger, der ligger lige for, når det kommer til at forebygge eksempelvis underernæring og dehydrering. Lad os skabe et sundhedsvæsen, der kommer problemerne i forkøbet ved eksempelvis at ernæringsscreene ældre og andre udsatte borgere, siger formand for Kost og Ernæringsforbundet Ghita Parry.

Hun glæder sig over, at regeringen med sit udspil vil gøre op med de ulige behandlingstilbud, der er geografisk for borgere med livsstilssygdomme som eksempelvis type 2-diabetes, som Magnus Heunicke fremhævede i forbindelse med fremlæggelsen af udspillet.  Antallet af borgere med type 2-diabetes er nemlig støt stigende. Derfor er der brug for at indrette behandlingstilbud derefter, bekræftede Magnus Heunicke.

- I dag er der alt for stor forskel på, hvilke behandlingsmuligheder og -tilbud, der er for eksempelvis borgere med type 2-diabetes. Derfor bør regering tænke ernæringsprofessionelle ind i nærhospitalerne og den nye struktur, så alle, der har brug for det, får adgang til den nødvendige behandling og hjælp. Igen kan jeg kun opfordre sundhedsministeren til at tænke flere forebyggende løsninger ind, siger Ghita Parry.

Information om Kost og Ernæringsforbundet

Kost og Ernæringsforbundet
Holmbladsgade 70

4080 3657

Kost og Ernæringsforbundet er fagforening og interesseorganisation for ca. 8.500 ernæringsprofessionelle, fx ernæringsassistenter, økonomaer, professionsbachelorer i ernæring og sundhed, ledere, kliniske diætister og ernæringsteknologer. De kæmper hver dag for smagfuld og god ernæring og vejledning for hundredtusindvis af mennesker på hospitaler, plejehjem, kantiner, daginstitutioner og mange andre steder.

Forbundets medlemmer spiller en afgørende rolle i velfærdssamfundet – både for den enkelte borgers sundhed, trivsel og livskvalitet og for folkesundheden. For mad giver livsvigtig energi, er forudsætningen for, at vores børn udvikler sig, og giver livskvalitet for vores ældre. Den rette mad forebygger sygdomme, og den forkerte mad eller underernæring kan forkorte liv. Derfor arbejder vi hver dag for at tydeliggøre medlemmernes betydning for et sundere Danmark og forbedre rammerne om deres arbejde.

Følg pressemeddelelser fra Kost og Ernæringsforbundet

Flere pressemeddelelser fra Kost og Ernæringsforbundet