Sammenlign.nu

Regeringen melder: slut med jobcentre

Sommeren 2019 kommer til at byde på lukning af jobcentre og mere arbejde til a-kasserne. Dette sker med stor forundring for a-kasserne.

En ny udmelding fra regeringen skal give mere målbevidst hjælp til de jobsøgende, men der bliver stillet spørgsmålstegn fra a-kasserne.

Sommeren 2019 skal nemlig være sidste gang at jobcentrerne i kommunerne holder åbent. Regeringen vil lukke dem, for at give mere arbejde og fokus hos a-kasserne. Men der er tvivl om hvorvidt det vil ramme kontanthjælpsmodtagere og hvorvidt det vil være til gavn for medlemmerne af de danske a-kasser.

"Med flere opgaver tillagt a-kasserne står vi overfor en markant stigning i pris på kontigenterne og medarbejdere der skal løbe dobbelt så hurtigt, og dermed ikke kan stå til rådighed overfor medlemmerne på samme måde som før" udtaler dirketør for Danske A-kasser, Verner Sand Kirk.

Medlemmerne kan vinke farvel til karrieresamtaler mm., medmindre at a-kasserne får langt flere medarbejdere. Men det kan blive svært at huse alle de medarbejdere.

A-kasserne kan samtidig vinke farvel til medlemmer. Med de ventede prisstigninger kan det blive alt for dyrt for den almene dansker at være medlem af en a-kasse. Direktøren for Sammenlign.nu, Rolf Hansen, udtaler at han frygter et skel i befolkningen, hvor kun de rigeste har råd til at sikre sig på arbejdsmarkedet med en a-kasse.

Kontanthjælpsmodtagerne bliver tabt på gulvet

Ikke nok med at medlemmerne af de danske a-kasser kan se frem til meget mindre tid og hjælp fra deres a-kasse, så står kontanthjælpsmodtagerne desværre overfor slet ingen hjælp. De skal nu i stedet klare dem selv eller få meldt sig ind i en a-kasse.

Men dette er ikke en mulighed for alle og Socialdemokraterne frygter at alt for mange vil blive tabt på guvlet og mange flere vil komme til at stå uden arbejde i meget længere tid. Ifølge beskæftigelsesordfører Leif Lahn Jensen kommer vi til at stå med en stor gruppe mennesker, der ikke kommer i arbejde inden deres kontanthjælp ophører og dermed vil vi få langt flere fattige og hjemløse i Danmark end vi allerede har.

Regeringen mener at med dette tiltag, vil det være slut med alt det dobbeltarbejde, som sker i dag. Både a-kasser og jobcentrer sidder og skal holde styr på jobsøgninger mm. og dette er et dobbeltarbejde som bør slutte nu.

Ønsker du at læse mere, kan hele atiklen læses inde på Sammenlign.nu

Information om Sammenlign.nu

Sammenlign.nu
Borupvang 2b

Sammenlign.nu har til formål at gøre det nemmere for alle i Danmark at finde de billigste priser og få de bedste økonomiske tips, til hvordan du kan spare flest penge.