Regeringen må skrue op for uddannelsesambitionerne

”Flere praktikpladser til de unge og bedre mulighed for, at voksne kan uddanne sig, er vores absolut vigtigste mål. Det er nu, vi skal sikre balancen i vores samlede indsats – men der er behov for, at regeringen skruer meget mere op for ambitionerne, siger Lizette Risgaard efter første møde i den nye runde af trepartsforhandlinger.

Arbejdsmarkedets parter og regeringen tog i dag hul på en ny runde af trepartsforhandlingerne – denne gang om et for parterne helt afgørende emne: Uddannelse.

– Vi er enige om, at flest mulige danske lønmodtagere skal nyde gavn af opsvinget, når det er her. Men fagbevægelsen vil meget gerne hjælpe regeringen til at hæve sit ambitionsniveau på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet. Vi vil noget mere end bare at bestille nye analyser, siger Lizette Risgaard.

Flere praktikpladser er et must

En bunden opgave for alle om bordet er, at der bliver skabt flere praktikpladser til de unge ude på arbejdspladserne. I dag står 11.000 unge og mangler en praktikplads i en virksomhed (januar-tal).

– Statsministeren sagde det selv: Vi skal lykkes med at skabe flere praktikpladser. Der bliver massivt brug for faglærte i fremtiden, og derfor er det helt tosset, at tusindvis af unge i dag spilder tiden med at vente, fordi der ikke er pladser nok – eller vælger en anden vej. Vi har netop brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, siger Lizette Risgaard.

– Samtidig står vi med den hovedudfordring, det er at sikre, at flere arbejdsløse bliver opkvalificerede og kommer i arbejde. Der stilles krav til de arbejdsløse – men der skal så sandelig også stilles krav til arbejdsgiverne. Udfordringen er ikke mangel på vilje hos de ledige, men mangel på job, siger Lizette Risgaard.

Kontakt: Kommunikationschef Christian Lehmann, tlf. 2680 4026.