Regeringen må ikke glemme mennesket i deleøkonomien

Godt at regeringen endelig lancerer strategi for deleøkonomi – men det er ikke nok kun at fokusere på virksomheder og forbrugere. Der er også brug for regulering af arbejdsvilkår, mener HK-formand Kim Simonsen

Danmark er inde i en stærk digital og deleøkonomisk udvikling og har været det i flere år.

Derfor er det ikke kun godt, men også på høje tid, at regeringen lægger en strategi for udviklingen, så vi kan planlægge vækst og udvikling i det danske samfund.

Det mener HK-formand Kim Simonsen, men efter regeringens offentliggørelse af Strategi for Deleøkonomi, ser han også både store problemer og mangler.

- Regeringens strategi er en strategi for folk, der f.eks. udlejer deres bolig eller bil samt for store virksomheder. Der er et stort gabende hul, der hvor der burde være en strategi for, hvordan vi sikrer ordnede forhold for de mennesker, der arbejder på eller for en digital platform, siger Kim Simonsen.

De næste to dage deltager HK-formanden i et møde med regeringen i det såkaldte Disruptionråd. Her er blandt andre arbejdsmarkedets parter repræsenteret. Og ifølge regeringen selv, skal der her drøftes arbejdsmarkedsforhold på det deleøkonomiske marked.

- Men ”drøfte” er ikke godt nok. Vi har ”drøftet” meget længe. Det er vigtigt, vi finder svar og løsninger på de problemer, den nye økonomi har for den danske arbejdsmarkedsmodel. Og der kan også her være brug for en helt basal regulering, siger Kim Simonsen.

Han efterlyser blandt andet en løsning og et svar på, om de, der arbejder i den nye økonomi, er freelancere eller medarbejdere. Og om, hvordan man sikrer løn- og arbejdsvilkår.

- Det er vigtigt, at man får en tillid til den nye økonomi som arbejdstager, for kun med tillid, vil vi kunne udnytte vækstpotentialet, siger Kim Simonsen og understreger:

- Med mere tillid, vil der simpelthen være flere, der vil kaste sig ud i at arbejde på de nye platforme.

Birgitte Hougaard, pressechef, HK, tlf: 23811114