Regeringen bør fremtidssikre Danmark

Landbrug & Fødevarer opfordrer regeringen til at skabe en vækstpakke, der kan fremtidssikre Danmark mod dårlige tider.

Regeringen har i dag præsenteret en ambitiøs 2025-plan. Det går godt i Danmark, og der er flere penge at gøre med, end for få år siden. Det råderum bør udnyttes til at fremtidssikre Danmark. Landbrug & Fødevarer opfordrer regeringen til at gå skridtet videre og bruge en del af det øgede råderum på en decideret vækstpakke.

- Vi står med en unik mulighed for at fremtidssikre Danmark. Vi skal væk fra forestillingen om, at vi bare kan konkurrere ved at være dygtigere. Vi er også nødt til at have bedre vilkår for produktionen. Derfor opfordrer vi til, at regeringen skaber en vækstpakke på 10 mia. kroner, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

I vækstpakken lægger Landbrug & Fødevarer op til, at der bliver skabt bedre muligheder for at danske erhvervsdrivende kan skærpe konkurrenceevnen med landene omkring os.

- Det er vigtigt, at pengene bruges på udvikling af Danmark, så vi er bedre forberedt på dårlige tider, end vi var i 00´erne. Råderummet skal i høj grad prioriteres på bedre konkurrencevilkår – både for dem i kitler og dem i kedeldragt, siger Martin Merrild.

Det øgede økonomiske råderum på 22 mia. kroner om året bør ifølge Martin Merrild også komme de virksomheder til gode, der mangler kvalificeret arbejdskraft.

- Der er hårdt brug for skatte- og afgiftslettelser, ligesom vi skal sikre kvalificeret arbejdskraft ved at rette offentlige investeringer mod uddannelse og forskning. Danmark må aldrig blive et lukket land. Vi er afhængige af vores eksport og vores evne til at sikre kvalificeret arbejdskraft – også når det er nødvendigt at finde kloge hoveder uden for egne landegrænser, siger Martin Merrild, der også opfordrer regeringen til at skabe en jobpakke.

En vækstpakke på 10 mia. kr. skal blandt andet indeholde:

Elafgifter og netafgifter skal omlægges (4.500 mio. kr. årligt)

Afskaffe de danske pesticidafgifter (550 mio. kr. årligt)

Fjernelse af skat på produktionsjord (400 mio. kr. årligt)

Hurtigere afskrivning på IT-hardware (800 mio. kr. årligt)

Udskudt beskatning af sælgerpantebreve (22 mio. kr. årligt)

Højere national medfinansiering til staldindsatsen (300 mio. kr. årligt i 2018-2020)

Udmøntning af klimatiltag og virkemidler (500 mio. kr. i 2018)

Fastholdelse af den strategiske fødevareforskning (150 mio. kr. årligt)

Styrkelse af økologiforskningen (40 mio. kr. årligt 2018-2020)

Succession for mikrovirksomheder

Lavere tinglysningsafgift ved etablering