Reformtørken er ovre – men vi skal videre

Regeringen og aftalepartierne har bragt Danmark ud af reformtørken med aftalen ”Danmark kan mere I”, som får flere ud på arbejdsmarkedet og ruster det danske samfund til fremtiden. Men TEKNIQ Arbejdsgiverne savner større ambitioner og mere samarbejde på tværs af hele Folketinget.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

”Danmark kan mere I”, som regeringen og aftalepartierne netop har præsenteret, indeholder elementer, der påvirker arbejdsudbuddet positivt – men desværre også negativt, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

En lavere dimittendsats vil få de nyuddannede hurtigere ud på arbejdsmarkedet, men samtidig kan en forhøjet dagpengesats trække den anden vej og sænke jobsøgnings-tempoet blandt de ledige.

Det er selvsagt positivt, at vi lapper det arbejdskraft-hul, ARNE-pensionen skaber. Men seks ud af ti virksomheder i eksempelvis vvs-branchen mangler hænder og fire ud af ti virksomheder i elbranchen, og metalindustrien står i samme situation. Det her er alvor. Virksomhederne leder forgæves efter medarbejdere nu – ikke først til sommer, og desværre misser politikerne her chancen for at styrke Danmark for alvor,” siger Troels Blicher Danielsen, der er administrerende direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Han roser dog, at aftalen fokuserer på at sikre grønne kompetencer hos eleverne på erhvervsskolerne. Efter hans mening er virksomhederne klar til markedsdrevet grøn omstilling, men det kræver investeringer i tekniske kompetencer og opgraderede erhvervsskoler.

Vi uddanner mange lærlinge i el-, vvs- og metalbrancherne, som er frontsoldater i den grønne omstilling. Derfor er det ekstremt vigtigt, at der bliver investeret i kvaliteten på de tekniske erhvervsuddannelser. Det gælder undervisernes kompetencer, ny teknologi og tidssvarende udstyr. Men vi har også brug for hænder her og nu. Derfor har vi blandt andet foreslået at åbne op for arbejdskraften fra de kommende EU-lande – Albanien, Nordmakedonien, Serbien og Montenegro,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.