Reformkommissionen rammer plet

Reformkommissionens forslag rammer bullseye i forhold til de udfordringer, som Danmark har på uddannelsesområdet. Det er helt nødvendigt, at uddannelserne i højere grad bliver målrettet mod arbejdsmarkedet.

Reformkommissionens anbefalinger, ”Nye reformveje 1”, målretter over en bred kam uddannelserne i Danmark bedre mod arbejdsmarkedet. Samtidigt foreslår kommissionen en omfordeling af ressourcerne, så SU’en på kandidatuddannelserne bliver et lån. Det giver bl.a. mulighed for, at videregående efteruddannelse på sigt bliver gratis. Det er en omfordeling, som Dansk Metal bakker op om.

”Det skal være en forberedelse til at få et arbejde, når du tager en uddannelse - så uddannelserne skal selvfølgelig være rettet mod arbejdsmarkedet. Vi bakker op om, at SU’en på kandidatuddannelserne bliver lånefinansieret, fordi det giver mulighed for, at uddannelse bliver tilgængeligt for mange flere mennesker gennem hele arbejdslivet”, siger Kasper Palm, der er forbundssekretær og ansvarlig for uddannelsesområdet i Dansk Metal.

Reformkommissionen foreslår, at det provenu, man får ved at omlægge SU'en på kandidatuddannelserne til et lån, bliver brugt til mere kvalitet i uddannelserne, mere erhvervsretning, og at videregående efteruddannelse på sigt bliver gratis.

”Det er virkelig godt tænkt, at man vil gøre det muligt at tage uddannelse gennem hele livet, uden at økonomien bliver en barriere. Det er et nybrud i dansk uddannelsespolitik, at man ønsker at ligestille den løbende opkvalificering og deltidsuddannelse med uddannelse på fuld tid. Det bør de politiske partier bakke op om”, siger Kasper Palm.

Han roser, at kommissionen har fokus på de mere end en halv mio. danskere, der ikke har de basale regne- og skrivefærdigheder, og på at langt flere skal løftes fra ufaglært til faglært.

”Vi kommer til at mangle ca. 100.000 faglærte i 2030, og hvis vi regner den grønne omstilling med, er tallet meget højere. Derfor er det en bunden opgave for det danske samfund, at vi får flere faglærte. Der er et kæmpe potentiale, hvis vi får opkvalificeret den store gruppe af ufaglærte”, siger Kasper Palm.

Hvis kommissionens anbefalinger bliver gennemført, vil det styrke de private virksomheders muligheder for at skabe flere arbejdspladser.

”I dag ender mange universitetsuddannede i den offentlige sektor. Men det er den private sektor, der skaber velfærden i Danmark, og vi har brug for mange flere kvalificerede kandidater ude i de private virksomheder. Det skaber arbejdspladser og udvikling. Derfor er det godt tænkt af kommissionen, at universitetsuddannelserne skal være mere rettet mod virksomhederne”, siger Kasper Palm.