Refleksbrikker går som varmt brød

Gratis refleksbrikker til hele familien er et kæmpe hit. På kort tid har Assens Forsyning A/S udleveret flere end 1000 brikker til borgerne i Assens Kommune
Anton var en af de første, der tog imod tilbuddet om gratis refleksbrikker fra Assens Forsyning A/S. Med sig hjem fra genbrugspladsen havde han også et sæt selvklæbende reflekser til familiens renovationsbeholder. Foto: Assens Forsyning A/S.

”Gør dig synlig ­­og bliv set i mørket!” Sådan lød opfordringen fra Assens Forsyning A/S, da selskabet fornyeligt annoncerede at skraldebilen, uanset årstiden, kører tidligt ud, og at det derfor er vigtigt, at både mennesker og renovationsbeholdere er synlige – ikke mindst i den mørke tid. Det blev samtidig meddelt, at det var muligt at hente gratis refleksbrikker og selvklæbende reflekser til renovationsbeholdere på genbrugspladserne. Og den mulighed har borgerne i Assens Kommune i den grad taget til sig.

Stor efterspørgsel
”Vi lagde lidt forsigtigt ud med at bestille et mindre antal refleksbrikker. Men efterspørgslen og muligheden har bredt sig meget hurtigt, og vi har allerede været nødt til at bestille flere,” fortæller affaldschef Søren Rasmussen, som tilføjer…

”Biler fra Assens Forsyning har heldigvis aldrig været involveret i alvorlige ulykker, men vores chauffører oplever desværre alt for ofte fodgængere, cyklister og andre trafikanter, der ikke er synlige, og som dermed udsætter sig selv og andre for unødig fare og risiko. Ved at uddele gratis refleksbrikker, håber vi at minimere problemet og skabe opmærksomhed omkring det vigtige i, at være synlig i trafikken”.

Synlige renovationsbeholdere
Foruden refleksbrikker til alle familiens medlemmer, tilbyder Assens Forsyning A/S også selvklæbende reflekser til renovationsbeholdere.

”I den mørke tid kommer vores chauffører desværre lejlighedsvis til at overse renovationsbeholdere, som ellers står placeret korrekt, men som ikke er synlige i mørket. Vi opfordrer derfor generelt til, at der er tændt lys. Er det ikke muligt, er selvklæbende reflekser på renovationsbeholderen et godt alternativ, som det også er muligt at hente gratis på genbrugspladsen”, bemærker Søren Rasmussen.

Så længe lager haves er det muligt at hente gratis refleksbrikker og selvklæbende reflekser til renovationsbeholdere på genbrugspladserne i Assens, Haarby, Glamsbjerg, Tommerup, Vissenbjerg og Aarup samt i Assens Forsynings administration, Skovvej 2B, Assens. Åbningstiderne kan ses på www.assensforsyning.dk.

Fakta

• En stor del af ulykkerne med fodgængere sker, fordi bilisten ikke har set fodgængeren
  • Fodgængere og cyklister bliver markant mere synlige i skumringen og mørket, når de bærer reflekser
  • En fodgængers risiko for at komme til skade i en ulykke i mørke reduceres ifølge Rådet For Sikker Trafik med cirka 85 procent ved at bruge reflekser
  • En refleksbrik er mest effektiv, når den hænger i en snor og svinger frem og tilbage
  • Synlighed giver sikkerhed i trafikken

• Affaldschef Søren Rasmussen, tlf. 4020 6941, sra@assensforsyning.dk
• Teknisk designer Gitte Hegelund, tlf. 2936 5534, ghe@assensforsyning.dk

Så længe lager haves er det muligt at hente gratis refleksbrikker og selvklæbende reflekser til renovationsbeholdere hos Assens Forsyning. Foto: Assens ForsyningA/S.
På kort tid har Assens Forsyning A/S udleveret flere end 1000 refleksbrikker til borgerne i Assens Kommune. Foto: Assens Forsyning A/S.