Red Barnet

Red Barnet sender flere end 2.000 børn og voksne på familiefestival med Smukfest

For første gang nogensinde samler Red Barnet børn, forældre og frivillige fra hele Danmark til en familiefestival ved Skanderborg. Det bliver en dag fuld af leg, musik og sjove oplevelser til lands og til vands.

Flere end 2.000 børn og voksne indtager i dag festivalområdet KærligHeden i Skanderborg, når Red Barnet afholder familiefestival i samarbejde med Smukfests eventselskab Smuk Event.

Familiefestivalens gæster kommer fra hele Danmark og kender til dagligt Red Barnet fra en række af børnerettighedsorganisationens aktiviteter som f.eks. naturklubber, sommerlejre og familieoplevelsesklubber.

Dagen bliver skudt i gang på festivalpladsen KærligHeden, der normalt danner rammerne for glade festivalgængere på den årlige Smukfest – men som i dag får besøg af over 1200 børn og flere end 800 forældre og frivillige.

”Familiefestivalen er en unik mulighed for at hylde alle de lokale fællesskaber, vi har i Red Barnet. Vi vil gerne skabe en festivaldag, hvor de børn, vi møder i vores indsatser, får lov til at lege og prøve nye ting i trygge og fantasifulde rammer. Efter flere år med corona betyder det mere, end man lige tror, at børnene og deres familier kan komme ud og opleve noget særligt sammen og få et pusterum fra hverdagen. Derfor glæder vi os til at samle børn, forældre og vores frivillige fra hele Danmark og give dem en dag fuld af leg, musik og sjove oplevelser,” siger Martha Ahlmann, national direktør i Red Barnet.

Børnenes dag

På familiefestivalen er det børnene, der er i centrum. Børn fra Red Barnets aktiviteter har været med til planlægningen af aktiviteter på dagen, og Red Barnets lokalforening i Skanderborg vil være med på scenen og byde alle gæsterne velkommen, når festivalen åbner.

”Børn har ret til at blive hørt. Når vi lytter til børn og inddrager dem, styrker vi deres selvværd og oplevelse af at kunne handle i eget liv. Derfor er der også flere af børnene fra vores indsatser, der har været med til at ønske alt fra musik og aktiviteter til hvilken mad, der skal serveres. Det er afgørende, at det bliver en festival i børnehøjde, og at vi kan give børnene en oplevelse af, at de er stjerner i deres eget liv,” siger Martha Ahlmann.

På festivalpladsen vil der blandt andet være mulighed for at deltage i cirkusskole, opleve streetmagic, hoppe på superjumper-trampoliner eller få en tur på hesteryg. Festivalen ligger ned til Skanderborg Sø, hvor børn og voksne også kan prøve kræfter med både paddleboard og kanosejlads.

Børnene har bl.a. været med til at vælge, hvad der serveres af mad og drikke på dagen – de får f.eks. mulighed for at lave deres egne pandekager. Og så er der selvfølgelig en masse god musik og underholdning – blandt andre Andreas Odbjerg, Tobias Rahim, Martin Jensen og MGP Allstars er på plakaten.

”Hos Smuk Event er vi rigtig stolte af samarbejdet med Red Barnet. Samarbejdet om at etablere en Red Barnet Familiefestival giver os mulighed for at levere festival-stemning og unikke oplevelser til børn og familier, som måske ellers normalt ikke vil have adgang til sådanne oplevelser. Vi håber, at familiefestivalen bliver en stor oplevelse for børnene, hvor dagen fyldes med koncerter, glæde, sjov, aktiviteter og god mad og drikke, og at der også blandt børnene og deres familier opstår et fællesskab, som vi kender det fra vores egen Smukfest, ” siger Kasper Bjergbæk, direktør hos Smuk Event.

Alt er gratis på familiefestivalen, som er fuldt finansieret af en ekstraordinær corona-bevilling fra Social- og Ældreministeriet. Midler, som skal gå til oplevelser i kulturindustrien og samtidig komme udsatte grupper til gode.

Familiefestivalen er kulminationen på en række aktiviteter, som Red Barnet over det seneste år har afholdt for midlerne fra Social- og Ældreministeriet – for eksempel ture til Tivoli, Lego House, Zoologisk Have og julemiddage for trængte børnefamilier.

Information om Red Barnet

Red Barnet
Rosenørns Allé 12

3536 5555https://redbarnet.dk/

Red Barnet arbejder i Danmark og flere end 120 andre lande. Vi redder børns liv. Vi beskytter og styrker dem. Vi kæmper for deres rettigheder. Vi er Save the Children – verdens førende uafhængige organisation for børn.

Red Barnet yder nødhjælp og forebygger katastrofer. Vi bekæmper vold, overgreb og mobning. Vi sikrer skolegang, opbygger fællesskaber og styrker børns modstandskraft. Vi arbejder politisk for de dårligst stillede børn og skaber debat om børns livsvilkår.

Følg pressemeddelelser fra Red Barnet

Flere pressemeddelelser fra Red Barnet

Børn og unge på midlertidigt ophold i Danmark kæmper med stor mistrivsel13.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse fra Red Barnet og Via University College viser, at børn og unge, der har fået midlertidigt ophold i Danmark kæmper med mistrivsel, modløshed og ensomhed. Red Barnet ønsker derfor et opgør med de korte midlertidige opholdstilladelser og hyppige genvurderinger, som skaber usikkerhed, ventetid og begrænser rettigheder for børn og unge, hvilket går udover deres udvikling, læring og uddannelse.

Red Barnet vil ændre loven: Børn skal beskyttes bedre mod billeder med seksuelt formål11.12.2023 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Lovgivningen beskytter ikke børn godt nok, når det handler om seksuelt krænkende billeder og videoer. Det viser en analyse foretaget af Red Barnet. Børnerettighedsorganisationen foreslår derfor at stramme loven, så tre typer af materiale med tydelig seksualisering af børn bliver kriminaliseret i Danmark i samme grad, som det er i de andre nordiske lande. Inden for animeret materiale oplever Red Barnet en voldsom stigning, der kræver akut handling.