Red Barnet leverer madkasser til sårbare familier

Coronakrisen presser økonomien i mange udsatte familier, og flere har svært ved at få råd til mad til børnene. Red Barnet og ALDI Danmark giver nu en håndsrækning til 650 familier landet over, som får leveret en kasse med sunde fødevarer. Det sker med støtte fra Social- og Indenrigsministeriet.

Økonomien er så presset under coronakrisen, at vi ikke har mad nok til vores børn.

Sådan lyder meldingen fra flere sårbare familier landet over, som er med i Red Barnets sociale aktiviteter. Det er gået hårdt ud over madbudgettet, at alle i familien har været derhjemme, og at børnene fx ikke har fået frokost og mellemmåltider i daginstitutioner og skoler. I nogle familier er der ligefrem mangel på mad, mens andre har været tvunget til at leve af billigere og mere usund mad.

Red Barnet imødekommer nu de sårbare familiers behov for mad under coronakrisen. Flere end 650 familier og 1.500 børn landet over får i dag og i morgen leveret en kasse med sunde og friske fødevarer lige til døren. Det sker blandt andet takket være en bevilling på i alt 2 mio. kr. fra Social- og Indenrigsministeriet og et samarbejde med ALDI.

Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, glæder sig over, at det er muligt at sætte ind over for familiernes efterspørgsel på mad. Allerede tidligt i coronakrisen blev Red Barnets frivillige opmærksomme på behovet i samtaler med familierne, og med støtte fra flere donorer er madkasserne nu klar til levering.

– De fleste af os har nok bemærket, at det svinder hurtigere i købeskabet i disse tider. Simpelthen fordi hele familien er hjemme næsten hele tiden. Mange børn kan jo stadig ikke komme i institution eller til fritidsaktiviteter og skal derfor have alle måltider hjemme. For de sårbare familier, hvor budgettet i forvejen kan være stramt, betyder det bare, at de bliver presset på noget så basalt som mad. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Derfor er jeg så glad for, at vi takket være støtten fra Social- og Indenrigsministeriet og ALDI kan give familierne en lille håndsrækning og forhåbentlig sikre børnene lidt sundere mad og familien lidt mindre økonomisk pres, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Madkasser leveres takket være fælles indsats
Familierne, som modtager madkassen, er henvist af kommunen til Red Barnets sociale aktiviteter i lokalforeningerne. Madkassen indeholder et bredt udvalg af dagligvarer som brød, pålæg, grøntsager, frugt, mejeriprodukter, sæbe og lidt sødt til forkælelse og hygge. Sammen med madkassen får familierne opskrifter, som kan inspirere til hyggeligt samvær i køkkenet.

ALDI er en af Red Barnets hovedpartnere og samarbejder om at sætte fokus på udsatte børn i Danmark. Fødevarerne i madkasserne er leveret af ALDI, og SFT Transport kører kasserne direkte fra ALDI’s lager i kølebiler, så varerne er helt friske, når de bliver afleveret til familiernes bopæl.

– Vi er rigtig glade for samarbejdet med Red Barnet. ALDI har hver dag kontakt med en masse kunder, hvor vi kan bidrage til at øge synligheden for Red Barnets arbejde og samtidig være med til at give en masse børnefamilier en håndsrækning nu, hvor der i særdeleshed er brug for det. Coronakrisen har ramt hele samfundet – men det er især de sårbare familier, der lider under krisen. Derfor er vi glade for, at vi kan sende en stor kasse med gode, sunde og friske dagligvarer direkte ud til de mange familier, der har brug for hjælp, siger Finn Tang, CEO i ALDI Danmark.

Social- og indenrigsminister Astrid Krag siger:

– For børn i sårbare familier er situationen under coronakrisen ekstra svær. Nogle oplever flere konflikter og færre pauser fra svære vilkår i hjemmet, mens det for andre er svært at få råd til mad. Derfor er jeg glad for, at vi med opbakning fra hele Folketinget kan hjælpe organisationer som Red Barnet med at støtte familierne. Det er godt at se, at nogle af de penge nu bliver omsat til madpakker til gavn for mere end 650 familier.

Red Barnet har i flere omgange leveret hjælpepakker til sårbare familier under coronakrisen. De har blandt andet bestået af tryghedsskabende opkald, kreapakker og lektiehjælp.

Om Red Barnets sociale arbejde:
• Red Barnet har 56 lokalforeninger og ca. 2.000 aktive frivillige fordelt i hele Danmark.
• Red Barnet har 72 familieoplevelsesklubber, og sidste år deltog knap 1.900 børn i klubberne.
• I år forventer vi, at 1.500 børn og forældre tager med på Red Barnets ferielejre.
• Red Barnets frivillige ’følgevenner’ hjælper hvert år ca. 500 udsatte børn til fritidsaktiviteter.

Foto: Chris Linde

Børn og unge på midlertidigt ophold i Danmark kæmper med stor mistrivsel13.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse fra Red Barnet og Via University College viser, at børn og unge, der har fået midlertidigt ophold i Danmark kæmper med mistrivsel, modløshed og ensomhed. Red Barnet ønsker derfor et opgør med de korte midlertidige opholdstilladelser og hyppige genvurderinger, som skaber usikkerhed, ventetid og begrænser rettigheder for børn og unge, hvilket går udover deres udvikling, læring og uddannelse.

Red Barnet vil ændre loven: Børn skal beskyttes bedre mod billeder med seksuelt formål11.12.2023 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Lovgivningen beskytter ikke børn godt nok, når det handler om seksuelt krænkende billeder og videoer. Det viser en analyse foretaget af Red Barnet. Børnerettighedsorganisationen foreslår derfor at stramme loven, så tre typer af materiale med tydelig seksualisering af børn bliver kriminaliseret i Danmark i samme grad, som det er i de andre nordiske lande. Inden for animeret materiale oplever Red Barnet en voldsom stigning, der kræver akut handling.