Red Barnet har brug for frivillige til ny Naturklub i Vejle

Red Barnets lokalafdeling i Vejle åbner en Naturklub, der skal få flere børn i udsatte positioner ud i naturen. Der mangler dog frivillige, som har lyst til at give børn masser af gode naturoplevelser og et trygt fællesskab.

Flere børn skal ud i naturen – ud til småkravl og blomster, til bål og snobrød og til leg og fællesskab. I hvert fald hvis det står til Red Barnet.

I øjeblikket er Red Barnets lokalforening i Vejle i fuld gang med at få etableret en Naturklub for børn i alderen 6 til 12 år. Klubben får et særligt fokus på natur og udeliv, og det forventes, at der vil blive knyttet op mod 20 børn til klubben.

Men for at planerne kan blive til virkelighed, er der brug for flere frivillige, der har lyst til at være i naturen og indgå i et fællesskab med børnene.

Det fortæller Azra Hasanbegovic, der er formand for Red Barnets lokalforening i Vejle.

– I Red Barnet ved vi, at naturen er en rigtig god ramme for at skabe stærke børnefællesskaber. Men det er ikke alle børn, som er vant til at være meget udendørs, og derfor vil vi gerne åbne børnenes øjne for de mange gode oplevelser, man kan have sammen i naturen, siger Azra Hasanbegovic og fortsætter:

– Vi lægger rigtig meget vægt på at være nok frivillige til, at der er tid til nærvær med det enkelte barn. Derfor har vi brug for flere frivillige for at kunne åbne klubben, og vi håber meget på, at flere har lyst til at være med til at give børn et vigtigt åndehul i hverdagen. Man behøver ikke have 20 års erfaring som spejder for at melde sig. Det vigtigste er, at man har lyst til at være sammen med børn og være ude i naturen.

Tilbuddet henvender sig til børn fra Finlandsparken i Vejle. Børnene mødes en gang om ugen sammen med Red Barnets frivillige, der kommer på skift, så det passer med, at der er cirka en voksen til to-tre børn. En gang om måneden er der også en familiedag, hvor børnenes forældre og søskende inviteres med.

Aktiviteterne sker i et sjovt, trygt og inkluderende fællesskab, der styrker børnene og øger deres trivsel. Som frivillig deltager man i et Naturkursus, som Red Barnet står for.

Red Barnet har allerede syv Naturklubber fordelt over hele landet, og de drives i samarbejde med boligsociale helhedsplaner i de enkelte almennyttige boligområder. Naturklubben i Vejle er et samarbejde mellem Red Barnet og Den boligsociale helhedsplan Nørremarken.

Projektet er støttet af Ole Kirk’s Fond, Nordea-fonden, Lemvigh-Müller Fonden og Friluftsrådet.

Hvis du er interesseret i at høre mere om at blive frivillig i Red Barnets Naturklub i Vejle, kan du læse mere her. Du er også velkommen til at sende en mail til: asst@redbarnet.dk

Red Barnet om børnene fra lejrene i Syrien: Endelig! Nu skal 14 børneliv genstartes6.10.2021 22:05:36 CEST | Pressemeddelelse

Red Barnet er glade og lettede over, at 14 børn og deres mødre nu endelig vender hjem til Danmark fra fangelejrene i det nordøstlige Syrien. Det er afgørende, at vi tager godt imod de børn, der har levet under umenneskelige forhold alt for længe, lyder det fra organisationen, som opfordrer til, at man vælger en løsning, hvor børnene kan forblive sammen med deres mødre i surrogat i den allerførste tid i Danmark.

Red Barnet: Stærkt bekymrende, at hvert 10. barn siger o.k. til forældres fysiske straf6.9.2021 07:26:06 CEST | Pressemeddelelse

I en ny undersøgelse fra UNICEF og Institut for Menneskerettigheder svarer under halvdelen af børnene, at de ved noget eller meget om deres rettigheder. Det er langt fra godt nok, mener Red Barnet. Især bekymrer det børnerettighedsorganisationen, at næsten hvert 10. barn synes, det er i orden, at forældre staffer deres børn fysisk. Det kalder også på handling, at så mange børn ikke bruger deres ytringsfrihed, fordi tonen er for hård på sociale medier.