Rebild er den bedste erhvervskommune i Nordjylland

Virksomhederne trives i Rebild Kommune. De trives endda bedre end noget andet sted i Nordjylland. Det er en af konklusionerne i DI’s årlige undersøgelse af den service og de for-hold, som kommunen byder de lokale virksomheder.

Blandt de 96 kommuner, som deltager i undersøgelsen, er Rebild den 15. bedste erhvervskommune. Det er en fremgang på fem pladser fra sidste år. Årsagen til fremgangen er blandt andet, at kommunen er blevet bedre til at behandle virksomhedernes miljø- og byggesager, og at politikere og embedsmænd i kommunen holder en god dialog med virksomhederne. Og så er Rebild blandt landets fem bedste kommuner, når det gælder den lokale planlægning af erhvervs- og boliggrunde.

- Kommunen skal have stor ros for at prioritere en bedre dialog med de lokale virksomheder. Blandt andet har borgmesteren og embedsmænd været på flere virksomhedsbesøg og været opsøgende for at få input fra det lokale erhvervsliv. Og så er det min oplevelse, at kommunen går langt for at finde plads, når for eksempel virksomheder udefra vil flytte til kommunen, siger formand for DI Aalborg, Peter Rindebæk.

I den modsatte ende af skalaen må Aalborg Kommune igen sande, at de falder tilbage på listen. Siden 2013, hvor kommunen var den 25. bedste erhvervskommune, er det gået støt tilbage. I år er Aalborg Kommune med en 69. plads den dårligst rangerende kommune i Nordjylland.

- Aalborg er i en rivende udvikling, og det går godt for erhvervslivet i kommunen. En del af den succes er også kommunens fortjeneste. Samtidig er man som kommune også nødt til at lytte, når virksomheder udtrykker, at de er utilfredse med kommunens indsats. Og det er lige præcis det, vi ser i den her undersøgelse, hvor flere end 200 virksomheder fra Aalborg Kommune har meldt tilbage, siger Peter Rindebæk.

Virksomhederne savner blandt andet, at kommunen bliver bedre til at hjælpe dem med at skaffe de medarbejdere, de har brug for. Og det er ubetinget det område, som har størst betydning for virksomhedernes muligheder for at vokse, svarer de i DI’s undersøgelse. Sammenligner man Aalborg med de øvrige større byer i Danmark, har Aalborg et bedre erhvervsklima end Aarhus og København. Odense er en snært bedre end Aalborg med en 67. plads.

En flot placering til Jammerbrugt

Jammerbugt Kommune går frem i DI’s undersøgelse igen i år og er nu den 19. bedste erhvervskommune i Danmark. Blandt andet kvitterer virksomhederne for, at dialogen med kommunen er god.

- I løbet af de seneste år har virksomhederne meldt tilbage, at Jammerbugt er blevet en bedre erhvervskommune. Blandt andet fordi der er en god kontakt. For eksempel er der ikke en forkert indgang til kommunen. Jeg hører, at kommunens forskellige afdelinger koordinerer, så virksomhederne får hurtig hjælp, uanset hvilken afdeling de får fat i, siger Peter Rindebæk.

Vesthimmerland Kommune lider det største dyk i Nordjylland og falder 47 pladser tilbage på DI’s liste over kommunernes erhvervsklima.

- Der har været nogle sager, som har fyldt meget i medierne. Og det kan ikke undgås, at det præger klimaet i kommunen, siger Peter Rindebæk.

Mariagerfjord Kommune går en smule tilbage, men ligger stadig i midterfeltet af landets kommuner på en 49. plads. Virksomhederne er blandt andet blevet mindre tilfredse med kommunens trafikale forhold, som eksempelvis veje og den offentlige transport. Til gengæld er virksomhederne blevet mere tilfredse med kommunens sagsbehandling og kommunens evne til at sikre kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne.

FACTS OM LE 2017

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Henrik Marcher Larsen, heml@di.dk, tlf.: 4015 8858 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.