Realkreditfinansiering kan sikre bedre mobil- og bredbåndsdækning i landdistrikter

Regeringen har netop fremsat et lovforslag, som skal give mulighed for at realkreditsektoren kan begynde at låne penge ud til finansiering af fibernet og telemaster uden for de største byer. Forslaget vækker glæde i Landdistrikternes Fællesråd.

Næstformand for Landdistrikternes Fællesråd Karsten Gram mener, at realkreditfinansiering kan sikre bedre mobil- og bredbåndsdækning i landdistrikter.

Det forslag, som Folketinget førstebehandler om to uger, er sød musik i provinskommunernes ører. Det siger næstformanden for Landdistrikternes Fællesråd, Karsten Gram.

Forslaget gør det muligt for realkreditselskaberne ikke bare at yde lån med pant i fast ejendom, men også i fiberkabler og telemaster. Det skriver Jyllands-Posten.

Hos Landdistrikternes Fællesråd, som repræsenterer en lang række danske land-, yder- og mellemkommuner, tager man godt imod forslaget.

- Det er meget positivt, at man nu lægger op til at give mulighed for, at el- og teleselskaber får adgang til realkreditfinansiering, når de udruller eksempelvis fibernet eller opstiller nye mobilmaster i landdistrikterne. Det er lige, hvad der er brug for, siger næstformand Karsten Gram i en skriftlig kommentar.

Han mener, at forslaget kan være med til at styrke den digitale infrastruktur og dermed gøre det attraktivt at bosætte sig uden for de store byer.

- Højhastighedsbredbånd er vigtigt for de erhvervsdrivende, for turisterne og for almindelige familier. Det er simpelthen lige så vigtigt som el og vand, siger han.

Nykredit er gennem sit realkreditselskab Totalkredit landets absolut største udlåner i landdistrikterne, og koncernchef Michael Rasmussen har allerede meldt sig på banen og ser gode muligheder for at øge udlånet.