Coop Danmark A/S

Rasmus Seebach og Coop sætter fokus på ensomhed

Del

Næsten 600.000 voksne danskere og et ukendt antal børn følte sig i 2021 svært ensomme. Fire år før var der 380.000 voksne, der oplevede svær ensomhed. En del af det voksende antal kan tilskrives Corona, men langt fra alle. Ensomhed rammer flere og flere.

Det er baggrunden for, at tre parter op til jul i år, har skabt et utraditionelt samarbejde, der vil gøre noget ved ensomheden.

De tre parter er sangeren og sangskriveren Rasmus Seebach, de 600 butikker i Coop-kæderne SuperBrugsen-Kvickly og Dagli´Brugsen samt Folkebevægelsen mod Ensomhed (som omfatter  flere end  90 organisationer, virksomheder mv., herunder Ældre Sagen og Dansk Røde Kors).

”En helt grundlæggende forudsætning for bekæmpelse af ensomhed er, at vi taler åbent om det, så det ikke er tabuiseret. Vores  vision er, at ingen i Danmark skal rammes af alvorlig ensomhed. Derfor er det vigtigt, at så markante aktører som Coop og Rasmus Seebach nu går ind med så stor en indsats, der synliggør og italesætter ensomhed,” siger Majken Lundberg,  Koordinator i  Folkebevægelsen mod Ensomhed. 

Rasmus Seebach har sammen med Lars Ankerstjerne og Andreas Sommer skrevet sangen Sig Du Ser Mig, som et bidrag til at sætte fokus på ensomhed.

”Jeg synes det er hjerteskærende, når mennesker – uanset alder - plages af ensomhed og er flove over at tale om det. Jeg håber og ønsker inderligt, at min sang kan være med til at fjerne fordomme og skabe åbenhed og dialog omkring ensomhed i Danmark,” siger Rasmus Seebach.

Coop har udviklet et helt særligt kalenderlys, der indeholder 25 dage. For at tydeliggøre, at for mange som oplever ensomhed kan julen være en ekstra svær tid, som man, mest glæder sig til er overstået - for: Vi tæller ikke alle ned til det samme. Lyset sælges fra i dag for 35 kr. i Kvickly-SuperBrugsen og Dagli´Brugsen over hele Danmark. 10 kr. pr. solgt lys går til Folkebevægelsen mod Ensomhed. Hvis de alle bliver solgt, vil det give en donation på 2 millioner kr.

”Vi er en virksomhed med 156 års historie bygget på fællesskab. Hele ideen i Coop – som jo er ejet af vores 1,9 million medlemmer - er at gøre tingene sammen. Derfor er det naturligt for os at bidrage til kampen mod ensomhed, og vi synes ikke, der er noget bedre tidspunkt til at gøre det, end julen,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.

Coop gennemfører frem til jul en omfattende kampagne på TV, sociale medier, i dagblade og butikker for at sætte fokus på ensomhed.

Yderligere information:

Majken Lundberg, Folkebevægelsen mod Ensomhed, 2974 7847

Kædedirektør Kenneth Pedersen, Kvickly-SuperBrugsen, 2097 2780

Bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop, 5159 4468 (via Jens Juul)

Nøgleord

Billeder

Download
Rasmus Seebach
Rasmus Seebach
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye