Rasmus Seebach og Coop sætter fokus på ensomhed

Næsten 600.000 voksne danskere og et ukendt antal børn følte sig i 2021 svært ensomme. Fire år før var der 380.000 voksne, der oplevede svær ensomhed. En del af det voksende antal kan tilskrives Corona, men langt fra alle. Ensomhed rammer flere og flere.
Det er baggrunden for, at tre parter op til jul i år, har skabt et utraditionelt samarbejde, der vil gøre noget ved ensomheden.
De tre parter er sangeren og sangskriveren Rasmus Seebach, de 600 butikker i Coop-kæderne SuperBrugsen-Kvickly og Dagli´Brugsen samt Folkebevægelsen mod Ensomhed (som omfatter flere end 90 organisationer, virksomheder mv., herunder Ældre Sagen og Dansk Røde Kors).
”En helt grundlæggende forudsætning for bekæmpelse af ensomhed er, at vi taler åbent om det, så det ikke er tabuiseret. Vores vision er, at ingen i Danmark skal rammes af alvorlig ensomhed. Derfor er det vigtigt, at så markante aktører som Coop og Rasmus Seebach nu går ind med så stor en indsats, der synliggør og italesætter ensomhed,” siger Majken Lundberg, Koordinator i Folkebevægelsen mod Ensomhed.
Rasmus Seebach har sammen med Lars Ankerstjerne og Andreas Sommer skrevet sangen Sig Du Ser Mig, som et bidrag til at sætte fokus på ensomhed.
”Jeg synes det er hjerteskærende, når mennesker – uanset alder - plages af ensomhed og er flove over at tale om det. Jeg håber og ønsker inderligt, at min sang kan være med til at fjerne fordomme og skabe åbenhed og dialog omkring ensomhed i Danmark,” siger Rasmus Seebach.
Coop har udviklet et helt særligt kalenderlys, der indeholder 25 dage. For at tydeliggøre, at for mange som oplever ensomhed kan julen være en ekstra svær tid, som man, mest glæder sig til er overstået - for: Vi tæller ikke alle ned til det samme. Lyset sælges fra i dag for 35 kr. i Kvickly-SuperBrugsen og Dagli´Brugsen over hele Danmark. 10 kr. pr. solgt lys går til Folkebevægelsen mod Ensomhed. Hvis de alle bliver solgt, vil det give en donation på 2 millioner kr.
”Vi er en virksomhed med 156 års historie bygget på fællesskab. Hele ideen i Coop – som jo er ejet af vores 1,9 million medlemmer - er at gøre tingene sammen. Derfor er det naturligt for os at bidrage til kampen mod ensomhed, og vi synes ikke, der er noget bedre tidspunkt til at gøre det, end julen,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.
Coop gennemfører frem til jul en omfattende kampagne på TV, sociale medier, i dagblade og butikker for at sætte fokus på ensomhed.
Yderligere information:
Majken Lundberg, Folkebevægelsen mod Ensomhed, 2974 7847
Kædedirektør Kenneth Pedersen, Kvickly-SuperBrugsen, 2097 2780
Bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop, 5159 4468 (via Jens Juul)
Nøgleord
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum