Rasmus Seebach og Coop sætter fokus på ensomhed

Næsten 600.000 voksne danskere og et ukendt antal børn følte sig i 2021 svært ensomme. Fire år før var der 380.000 voksne, der oplevede svær ensomhed. En del af det voksende antal kan tilskrives Corona, men langt fra alle. Ensomhed rammer flere og flere.

Det er baggrunden for, at tre parter op til jul i år, har skabt et utraditionelt samarbejde, der vil gøre noget ved ensomheden.

De tre parter er sangeren og sangskriveren Rasmus Seebach, de 600 butikker i Coop-kæderne SuperBrugsen-Kvickly og Dagli´Brugsen samt Folkebevægelsen mod Ensomhed (som omfatter  flere end  90 organisationer, virksomheder mv., herunder Ældre Sagen og Dansk Røde Kors).

”En helt grundlæggende forudsætning for bekæmpelse af ensomhed er, at vi taler åbent om det, så det ikke er tabuiseret. Vores  vision er, at ingen i Danmark skal rammes af alvorlig ensomhed. Derfor er det vigtigt, at så markante aktører som Coop og Rasmus Seebach nu går ind med så stor en indsats, der synliggør og italesætter ensomhed,” siger Majken Lundberg,  Koordinator i  Folkebevægelsen mod Ensomhed.

Rasmus Seebach har sammen med Lars Ankerstjerne og Andreas Sommer skrevet sangen Sig Du Ser Mig, som et bidrag til at sætte fokus på ensomhed.

”Jeg synes det er hjerteskærende, når mennesker – uanset alder - plages af ensomhed og er flove over at tale om det. Jeg håber og ønsker inderligt, at min sang kan være med til at fjerne fordomme og skabe åbenhed og dialog omkring ensomhed i Danmark,” siger Rasmus Seebach.

Coop har udviklet et helt særligt kalenderlys, der indeholder 25 dage. For at tydeliggøre, at for mange som oplever ensomhed kan julen være en ekstra svær tid, som man, mest glæder sig til er overstået - for: Vi tæller ikke alle ned til det samme. Lyset sælges fra i dag for 35 kr. i Kvickly-SuperBrugsen og Dagli´Brugsen over hele Danmark. 10 kr. pr. solgt lys går til Folkebevægelsen mod Ensomhed. Hvis de alle bliver solgt, vil det give en donation på 2 millioner kr.

”Vi er en virksomhed med 156 års historie bygget på fællesskab. Hele ideen i Coop – som jo er ejet af vores 1,9 million medlemmer - er at gøre tingene sammen. Derfor er det naturligt for os at bidrage til kampen mod ensomhed, og vi synes ikke, der er noget bedre tidspunkt til at gøre det, end julen,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.

Coop gennemfører frem til jul en omfattende kampagne på TV, sociale medier, i dagblade og butikker for at sætte fokus på ensomhed.

Yderligere information:

Majken Lundberg, Folkebevægelsen mod Ensomhed, 2974 7847

Kædedirektør Kenneth Pedersen, Kvickly-SuperBrugsen, 2097 2780

Bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop, 5159 4468 (via Jens Juul)

Rasmus Seebach

Coops første ungeråd er nu valgt25.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I forlængelse af forårets ansættelse af en ungeminister, nedsættes nu Coops første ungeråd. Målet med ungerådet er at give større indflydelse og ejerskab over Coop til unge kollegaer. Derfor har det været muligt for alle unge ansatte i Coop, der er omkring 15-25 år gamle, at blive en del af ungerådet. Som medlem af ungerådet skal man sammen med andre Coop kollegaer rådgive Coops ungeminister om, hvilke temaer som Coops unge ansatte ønsker, at ungeministeren skal arbejde med. Ungerådet mødes hver måned og på møderne drøftes både ungerådets egne emner og emner fra Servicekontoret. Årets ungeråd består af: Morten Brixen, Kvickly Silkeborg Emilie Friis-Vestergaard, SuperBrugsen Fensmark Tim Hylander, Coop365 Discount Børkop Cecilie Nielsen, Kvickly Middelfart Katrine Høfner, SuperBrugsen Løgstør Anders Jensen, SuperBrugsen Vig Frederikke Sommer, Dagli’Brugsen Snertinge Sebastian Ravn, SuperBrugsen Hinnerup Marcus Jørgensen, SuperBrugsen Roskilde Frederik Pedersen, Kvickly Svendborg Storcen

Danmarks nye discountkæde åbner butik nr. 300    24.11.2022 10:49:11 CET | Pressemeddelelse

Coop 365discount runder fredag d. 25. november butik nummer 300, når man åbner i Løkken, Rødovre, Frederiksberg C og Horsens. Yderligere 26 butikker er på vej i løbet af den kommende måned, så kæden ved udgangen af året består af 328 butikker. Mens Løkken, Rødovre og Frederiksberg er konverteringer af eksisterende Fakta-butikker, er der tale om en helt ny butik i Horsens. ”Jeg fylder år i denne måned og den bedste fødselsdagsgave, jeg kunne ønske mig, er glade kunder og kollegaer, tårnhøj vækst og Danmarks hurtigste og mest succesfulde udrulning nu med 300 butikker,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount. 365discount har fået en forrygende start. I 2022 har der været hele 5 store, uafhængige pristjek blandt danske supermarkedskæder. 365discount har, med sine kun 11 måneder på bagen været med helt i top hver gang​: 3 gange som den billigste, de 2 andre gange blandt de tre billigste. Kunderne har kvitteret ved at øge deres indkøb, så kæden har set ind i større 2-cifret væks

Coop opruster med frisk brød22.11.2022 09:45:08 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bageri ved Albertslund vest for København skal sikre, at Coop står endnu stærkere med friskbagt brød til danskerne. ”BrødCooperativet er en væsentlig løftestang i Coops ambition om et optimeret kundemøde. Vi ved at brød, der er til at betale, og i særdeleshed friskbagt brød er en væsentlig del af indkøbsoplevelsen, og med udvidelsen af vores bageri tager vi strategien et skridt videre. Særligt muligheden for at levere friskbagt brød til alle vores Coop 365 butikker på Sjælland skal være med til at differentiere os, så vi også her gør en forskel," forklarer Coops administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen. ” Til dagens rejsegilde bliver det 4.000 kvm. store bageri vist frem, og efter planen skal der fra næste forår levere friskbagt brød til 200 af Coops butikker under navnet BrødCooperativet. ”BrødCooperativet er allerede Danmarks største bagerkæde, og med udvidelsen af bageriet vil vi gøre friskbagt kvalitetsbrød tilgængelige i flere af vores kæder og dermed sikre friskbag

Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke7.11.2022 10:00:00 CET | Pressemeddelelse