Rapport: Hjælpen når frem til verdens udsatte og fattige

Mission Østs årsrapport viser, hvordan 94 millioner kroner er blevet til nødhjælp og udvikling i nogle af verdens skrøbeligste lande. Rapporten kan bestilles eller hentes digitalt.
Mission Østs årsrapport viser, hvordan givernes penge er omsat til nødhjælp og udvikling for blandt andet Nepals kvinder.

”Sammen om en bedre fremtid.” Så optimistisk lyder titlen på Mission Østs årsrapport for 2017. Rapporten beskriver resultaterne af en omsætning på omkring 94 millioner kroner til gavn for verdens udsatte og fattige.

Godt to tredjedele (69,3 procent) gik til akut nødhjælp i blandt andet Irak og Nepal. En fjerdedel (24,5 procent) gik til udviklingshjælp i blandt andet Tadsjikistan og Myanmar. Mission Øst brugte kun 6,2 procent til administration.

Det var især Mosuls befrielse og oversvømmelser i Nepal, der krævede en ekstraordinær indsats fra Mission Øst i 2017. I Irak gik hjælpen især til over 100.000 overlevende efter Islamisk Stats terror i Mosul. De overlevende fik akut nødhjælp i form af fødevarer, hygiejneartikler, madrasser, tæpper og andre basale fornødenheder

I Nepal gik hjælpen til mennesker, der mistede hjem, ejendele, husdyr og afgrøder ved en voldsom oversvømmelse den 25. august. Hjælpen blev især rettet mod kasteløse dalitter, der som udstødte har ekstra svært ved at genoptage en almindelig hverdag efter katastrofen.

Mission Øst fastholder hjælpen i de to lande, så befolkningerne kan komme videre og klare sig selv. Irakerne får penge og materialer til at genopbygge deres huse og virksomheder efter krigen mod Islamisk Stat. Børn og unge får psykosocial støtte til at komme sig over krigens traumer.

I Nepal og Afghanistan lærer landsby-befolkningen at forebygge katastrofer, mens kvinder lærer at læse og skrive og øve indflydelse i samfundet. Og i Armenien og Tadsjikistan kommer børn med handicap ud af skammens skygge og bliver inkluderet i skolernes undervisning.

Alt dette og meget mere er sket takket være trofaste støtter gennem Mission Østs 26-årige historie. Det er omkring 25 millioner kroner i gaver og donationer fra kirker, foreninger, fonde, virksomheder og enkeltpersoner, der sammen med offentlig støtte gør det omfattende hjælpearbejde muligt.

Mission Øst modtog i 2017 et betydeligt kvalitetsstempel. Som en af de første organisationer i verden modtog Mission Øst den prestigefyldte Core Humanitarian Standard-certificering.

------

Journalister og andre interesserede kan bestille årsrapporten, der er på engelsk, ved at henvende sig til Mission Øst på press@missioneast.org. Rapporten kan også hentes digitalt her:http://miseast.org/mission-east-organisation/%C3%A5rsrapport-2017

Mission Østs årsrapport for 2017 viser en indtægt på omkring 94 millioner kroner.

+ 45 39 61 20 48http://www.missioneast.org/

Mission Øst er en international nødhjælps- og udviklingsorganisation grundlagt i Danmark. Vi arbejder for at hjælpe sårbare mennesker og støtte lokalsamfunds kapacitet til at organisere og hjælpe sig selv gennem aktiviteter fra nødhjælp under katastrofer til langsigtet udviklingshjælp. Mission Øst arbejder direkte eller gennem lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Bangladesh, Irak, Myanmar, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er certificeret af Core Humanitarian Standard.