Randers har god plads til nye virksomheder

Blandt virksomhederne i Randers er der stor tilfredshed med mængden af erhvervsgrunde med plads til udvikling. Her ligger kommunen på den bedste placering i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse. Men samlet rykker Randers igen et hak tilbage i årets DI’s undersøgelse af erhvervsklimaet i Danmarks kommuner. Og det har Randers gjort siden 2015.

Hvis du vil bygge dig et hus eller en fabriksbygning til din virksomhed, så kom friskt til Randers. Her er der gode muligheder for at finde dig en erhvervsgrund. Og det til en fornuftig pris.

- Mange virksomheder gør sig ikke tanker om, at de kan nå lige så godt ud til omverdenen her fra Randers, som de kan fra Aarhus. Måske endda bedre da trafikken nok er værre i Aarhus-området. Men her i Randers kan de købe en grund langt billigere, end de kan i Aarhus. Det er bestemt værd at overveje, siger formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup.

Og når det specifikt gælder, om der findes erhvervsgrunde med plads til udvikling, så ligger Randers i undersøgelsen på en 21. plads. Det fører til en samlet 25. plads for kategorien ”Fysiske rammer”. En kategori, der handler om tilfredshed med tilgængeligheden af erhvervsgrunde, om den lokale planlægning og kommunens indsats for at sikre en god digital infrastruktur samt kommunens placering på fire statistiske indikatorer, der på forskellig vis siger noget om kommunens indsats for at sikre gode fysiske rammer.

Også når det gælder kategorien ”Kommunal sagsbehandling” ligger Randers velplaceret i den bedste fjerdedel på en 26. plads i DI-undersøgelsen. Den kategori beskriver virksomhedernes sygedagpengesager og miljøgodkendelser. Og når det specifikt gælder sagsbehandlingstider på miljøsager, altså andel sager, der afsluttes inden for servicemålet, så lander kommunen på førstepladsen.

- Det er flot, at Randers har holdt fast i en flot placering i kommunal sagsbehandling. Når det gælder om at skabe gode rammevilkår for virksomhederne handler det i lige så høj grad også om at have en effektiv sagsbehandling, siger formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup.

Midt i en tid, hvor rigtig mange virksomheder sukker efter flere gode og dygtige medarbejdere, er det også lykkes kommunen at få virksomhedernes anerkendelse, når det gælder om kommunens indsats for at opfylde virksomheders behov for kvalificerede medarbejdere. Her ligger kommunen på en 26. plads. Samme placering som sidste år dog med det forbehold, at der i dette års undersøgelse er lavet en række justeringer i Lokalt Erhvervsklimaundersøgelsen. Så sammenligninger med tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

- Det er dejligt at kunne konstatere. For vores undersøgelse viser, at adgangen til nye dygtige medarbejdere er det område, som ubetinget får mest opmærksomhed fra vores virksomheder. Hver tredje svarer, at det er dét område, kommunen bør prioritere, hvis virksomhederne skal kunne vokse, siger Per Hastrup.

Et lavpunkt for kommunen er dens åbenhed i forhold til at lade private virksomheder vise, at de kan løse de kommunale indsatsområder og dermed være med til at sikre større effektivitet og højne kvaliteten. Her ligger kommunen på en dens laveste placering på en 82. plads i DI’s undersøgelse.

På samme måde med kommunens indsats og evne til at holde fast i og trække nye virksomheder og borgere til. Her ligger Randers nede på en 81. plads.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2018:

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.