Råb, spark og skældsord: Så mange danskere er udsat for vrede i trafikken
Der er ikke meget tålmodighed og overskud bag rattet, når danske bilister bevæger sig ud i trafikken. I hvert fald ikke, hvis man ser på en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.
Derimod er skældsord, aggressiv adfærd og voldsomme gestikulationer desværre hverdag for rigtig mange danskere, der er blevet udsat for ‘road rage’.
Hver anden dansker har nemlig oplevet at blive gestikuleret grimt af i trafikken, mens hver tredje er blevet råbt ad,af sine medtrafikanter. Hver femte har derudover oplevet, at de er blevet snakket grimt til af andre bilister.
“Aggressiv adfærd er aldrig hensigtsmæssigt og slet ikke i trafikken. Personer, der har mere travlt i trafikken med andres kørsel, har selvsagt også mindre fokus på det, der sker på vejen, og når vi ved, hvor farligt uopmærksomhed er i trafikken, er det dybt uansvarligt at bruge al sin tid på andre trafikanter,” siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.
Mangel på selvindsigt?
Mens problemet med ‘road rage’ tydeligvis er stort på de danske veje, så viser undersøgelsen også et andet problem i trafikken, nemlig en manglende fokus på egen opførsel.
For når danske bilister er blevet spurgt, om de selv har begået ‘road rage’, ser problemet væsentligt mindre ud. Her er det kun hver fjerde, der har gestikuleret grimt af andre trafikanter, mens hver femte har råbt ad andre, og blot hver tiende harsagt grimme ting til sine medtrafikanter. De svar bør også give anledning til en smule selvrefleksion på vejene, mener Henrik Sagild.
“Det er ofte nemmere at pege på andres fejl i trafikken, end det er at se indad. Derudover skal man huske, at folk har forskellige grænser for, hvad de oplever som værende ubehagelig adfærd, og den nemmeste måde at undgå, at folk oplever ens adfærd som ‘road rage’, er simpelthen ikke at bruge tid på vrede gestikulationer og mishagsytringer, men i stedet på at køre bil.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i februar og marts 2023.
Har du gjort noget af følgende i trafikken? |
|
Har råbt ad andre trafikanter |
22 % |
Har sagt grimme ting til andre trafikanter |
10 % |
Har gestikuleret aggressivt ad andre trafikanter |
25 % |
Har skubbet til en anden trafikant |
1 % |
Har slået/sparket til en anden trafikant |
0 % |
Slået/sparket til en anden trafikants bil |
1 % |
Ingen af ovenstående |
60 % |
Ved ikke |
23 % |
Har du oplevet at andre har gjort noget af følgende i trafikken? |
|
Har råbt ad dig |
34 % |
Har sagt grimme ting til dig |
20 % |
Har gestikuleret grimt ad dig |
51 % |
Har skubbet til dig |
4 % |
Har slået eller sparket dig |
1 % |
Slået eller sparket til din bil eller cykel |
6 % |
Ingen af ovenstående |
31 % |
Ved ikke |
6 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum