Qatar Airways

Qatar Airways tilslutter sig ICAO Global Coalition for Sustainable Aviation

Qatar Airways er det første luftfartsselskab i Mellemøsten, der har sluttet sig til Global Coalition for Sustainable Aviation, der er en vigtig ICAO-platform til at skabe synergier mellem luftfartsinteressenterne inden for CO2-reducering

København, Danmark – Qatar Airways offentliggør nu sin deltagelse i Global Coalition for Sustainable Aviation under International Civil Aviation Organization (ICAO). Flyselskabet er det første i Mellemøsten, der tilslutter sig den globale koalition. Samtidig genbekræfter Qatar Airways sit engagement sammen med branchens relevante interessenter såsom producenter, den akademiske verden, regeringer og NGO’er med henblik på CO2-reducering inden for luftfart og for at fremme en bæredygtig lufttransport.

ICAO Global Coalition fremmer bæredygtig international luftfart og fungerer som et forum, hvor interessenter kan udvikle nye idéer og fremskynde innovative løsninger, der reducerer udledninger af drivhusgas ved kilden. Koalitionen har også til formål at levere input til udvikling og implementering af den såkaldte ’kurv af foranstaltninger’ og til udforskning af et langsigtet miljømål relateret til international luftfart.

Administrerende direktør for Qatar Airways, Akbar Al Baker, siger: ”Det er innovation, der vil drive branchen fremad mod en bæredygtig fremtid. Jeg er overbevist om, at ICAO Global Coalition for Sustainable Aviation vil give branchens førende partnere mulighed for at forfølge samarbejde og i fællesskab at fremme innovation. Qatar Airways ser frem til at blive en strategisk samarbejdspartner i koalitionen. Vi forventer at samarbejde med de øvrige medlemmer om at udvikle idéer og strategier for yderligere fremskyndelse af innovative grønne teknologier, hvilket tager os et skridt tættere på CO2-neutralitet.”

Koalitionen omfatter interessenter, der arbejder med en bred vifte af emner relateret til bæredygtig luftfart herunder bæredygtige brændstoffer til luftfart, infrastruktur, drift og teknologi. Samtidig søger koalitionen efter trendsættere, når nye potentielle medlemmer identificeres.

Koalitionens fokusområder omfatter øget bevidsthed om de fortsatte fremskridt mod reduceringen af CO2-udledninger fra den internationale luftfartssektor. Fokusområderne bygger på best-practice samt styrkelsen af nuværende partnerskaber og innovationer.

Qatar Airways vil være i stand til at dele sine tidligere og igangværende initiativer for at reducere CO2-udledningen og for at give værdifulde indsigter til alle interessenterne, for at bidrage til det arbejde, der ledes af ICAO. Samtidig håber Qatar Airways at inspirere andre partnere i branchen til aktivt at deltage i vores fælles mål i relation til klimaændringerne.

Om Qatar Airways

Det prisvindende flyselskab Qatar Airways blev udnævnt til ”World’s Best Airline” ved World Airline Awards 2019, administreret af den internationale luftfartsvurderingsorganisation, Skytrax. Flyselskabet blev også kåret til “Best Airline in the Middle East”, “World’s Best Business Class” og “Best Business Class Seat”. En anerkendelse af dets banebrydende Business Class-oplevelse, Qsuite. Qatar Airways er det eneste flyselskab, der er blevet tildelt den eftertragtede titel "Skyrax Airline of the Year" fem gange. En titel der er anerkendt som værende toppen af ekspertise inden for flybranchen.

Hamad International Airport (HIA), flyselskabets hjemsted og hub, blev for nyligt annonceret som ”World’s Best Airport” ved Skytrax 2021 World Airport Awards. HIA er steget støt på ranglisten over ”World’s Best Airports” siden virksomhedens start i 2014.

Qsuite, et patenteret Qatar Airways-produkt, tilbyder branchens første dobbeltseng i Business Class samt paneler til at afskærme, så passagerer i tilstødende sæder kan skabe deres eget private værelse - det første af sin slags i branchen.

Qatar Airways var det første Gulf-luftfartsselskab, der sluttede sig til den globale luftfarts-alliance, Oneworld. En tilslutning der gjorde det muligt for Qatar Airways passagerer at drage fordel af mere end 1.000 lufthavne i mere end 160 lande med 14.250 daglige afgange.

Oryx One, Qatar Airways underholdningssystem under flyvningerne, tilbyder passagerene op til 4.000 underholdningsmuligheder fra de nyeste Blockbuster film, Tv-serier, musik, spil og meget mere. Passagerer der flyver med Qatar Airways-flyvninger betjent af dets B787, B777, A350, A319 og udvalgte A320 og A330 fly, kan også holde kontakten med deres venner og familie rundt om i verden ved hjælp af det prisvindende flyselskabs indbyggede Wi-Fi og GSM-service.

Qatar Airways støtter med stolthed en række spændende internationale og lokale initiativer dedikeret til at berige det globale samfund. Qatar Airways, der er officiel FIFA-partner, er den officielle sponsor for mange sportsbegivenheder på topniveau, herunder FIFA World Cup Qatar 2022. Verdensmesterskaperne i fodbold afspejler sportens værdier som et middel til at bringe folk sammen, hvilket tilsvarende også er kernen i flyselskabets eget budskab - Going Places Together.

Qatar Airways Cargo, et af verdens førende internationale luftfragtselskaber, betjener mere end 60 destinationer for transportfly verden over via sit verdensklasse Duha Hub. Qatar Airways leverer også fragt via lastrummene på deres passagerfly til et omfattende netværk. Qatar Airways fragtflåde omfatter to Boeing 747-8, 24 Boeing 777 og seks B777-300ER mini transportfly.

Qatar Executive er Qatar Airways Groups afdeling for privatfly. Selskabets luksuriøse jetydelser er tilgængelige på rejser verden over. Qatar Executive er de første til at benytte Gulfstream G700, og verdens første serviceoperatør af Gulfstream G500 og den største kommercielle operatør af G650ER på verdensplan. Qatar Executives serviceportefølje omfatter også håndtering af fly, vedligeholdelse og Fixed Based Operator services.

Information om Qatar Airways

Qatar Airways