Qatar Airways

Qatar Airways tager Airbus A380 i brug igen grundet øget flykapacitet i vinterhøjsæsonen

Stigningen i efterspørgslen fra passagerer og den flykapacitet, der forventes i løbet af vinteren 2021, har resulteret i en modvillig beslutning om at sætte A380 tilbage i drift. Det sker efter at Qatar Airways har grounded 19 Airbus A350-fly som følge af det vedvarende problem med tæring af flyskrogene under malingen.

KøbenhavnDanmark – Efter at Qatar Airways modvilligt tog beslutningen om at tage Airbus A380 tilbage i drift på grund af vedvarende kapacitetsmangel, sendte flyselskabet i sidste uge flåden i luften for første gang i mere end 18 måneder.

Det forventes, at mindst fem af flyselskabets ti A380-fly vil blive taget i brug midlertidigt i løbet af de kommende ugerfor at understøtte flykapaciteten på vigtige vinterruter fra den 15. december 2021, herunder London Heathrow (LHR) og Paris (CDG).

Qatar Airways står i øjeblikket over for betydelige begrænsninger i flådekapaciteten som følge af den nylige groundingaf 19 Airbus A350-fly, som selskabet er blevet pålagt af Qatar Civil Aviation Authority (QCAA). Groundingen sker grundet en fremskredet tæring i flyskrogene under malingen, der påvirker flyets overflade.

Flyselskabet har også for nylig genintroduceret en række A330-fly efter en fortsat stigning i kapacitetsbehovene. Stigningen skyldes lempelserne af rejserestriktionerne og den kommende, travle vinterperiode, som forventes at være tilbage til niveauerne før corona.

Qatar Airways’ Group Chief Executive, Akbar Al Baker, siger: ”Den nylige grounding af 19 Qatar Airways A350-fly har resulteret i, at vi midlertidigt har været nødt til at tage nogle af vores A380’ere i brug igen på en række vigtige vinterruter.”

”Groundingerne skyldes et fremskredet problem relateret til tæringen af flyskrogene under malingen, som fortsat er en uafklaret sag mellem Qatar Airways og producenten, hvor roden til problemet endnu ikke er fundet.”

”Denne vanskelige beslutning afspejler alvoren af problemet med A350, og det forventes at være en kortsigtet foranstaltning, der skal hjælpe os med at balancere vores kommercielle behov. Det betyder ikke en permanent genindførelse af A380, som blev grounded til fordel for mere brændstofeffektive, twin-engine-fly ved begyndelsen af COVID-19 pandemien.”

Information om Qatar Airways

Qatar Airways