Vejdirektoratet

Pylonfod trukket ud i Storstrømmen

Del

Den 12.000 tons tunge pylonfod til den nye Storstrømsbro blev i dag sejlet ud i Storstrømmen, hvor den senere skal sænkes på havbunden.

Efter en uge hvor entreprenøren SBJV og Vejdirektoratet har ventet på de rette vejmæssige forhold blev søndag 17. oktober dagen, hvor operationen med at sejle fundamentet til broen ud i Storstrømmen kunne begynde. En kompleks opgave, der kræver roligt vejr i 2½ døgn.

Fundamentet skal placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro, og det er en af de største milepæle på projektet, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

”Vi har ventet en god uges tid på dette moment, så det var godt endelig at se prammen forlade kajen og begynde rejsen mod det sted fundamentet skal sænkes,” siger Niels Gottlieb.

Uhyre stor koncentration
Klokken cirka 8.00 begyndte fire slæbebåde at trække prammen - som fundamentet står på - ud af Vordingborg Havn og omkring syv timer senere nåede fundamentet sit første stop på rejsen. På 21 meters havdybde blev prammen forankret til fire tunge ankerblokke på havbunden.

Næste led i operationen er at prammen fylder sine ballasttanke med vand, sænker sig og frigør fundamentet fra prammen. Derefter fører slæbebåde fundamentet ud til sænkningsstedet.

”Mandskabet arbejder under uhyre stor koncentration, fordi både vind og vejr påvirker processen, men går det som planen ser ud nu, vil fundamentet blive gjort fri af prammen mandag og tirsdag kan vi så afslutte sænkningen,” siger projektchef Niels Gottlieb.

Fakta om pylonfundamentet
Vægt - 12.000 tons
Længde – 42 meter
Højde – 22,7 meter
Bredde – 34 meter
Primære materialer - 4500 m3 armeret beton
Placering - Fundamentet skal stå på 18,9 meters dybde

Fakta om prammen
Navn - BOA Barge 34
Kommer fra Norge
Færdigbygget 2011
Længde – 140 meter
Bredde - 36 meter
Højde – 8,54 meter
Rummer 27 ballasttanke
Ballasttankene kan rumme 27.750 m3 vand

Fakta om Storstrømsbroen
Den ny Storstrømsbro bliver ca. 4 km lang og vil være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Broen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2024 og jernbanetrafikken i 2026. Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

Kontakter

Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, tlf.: 7244 3623, mail: ng@vd.dk
Kommunikationskonsulent Brian Christensen, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3755, mail: bch@vd.dk

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum