Psykiatrifonden og Middelfart Sparekasse indgår toårigt samarbejde

Samarbejde mellem Psykiatrifonden og Middelfart Sparekasse indebærer, at fonden modtager 400.000 kr. over årene 2021 og 2022.

Psykisk sygdom. Psykisk sundhed. Mental robusthed. Det er et stort område med mange temaer, som Middelfart Sparekasse og Psykiatrifonden i fællesskab vil sætte fokus på i de kommende to år. Psykiatrifonden er nemlig valgt som Middelfart Sparekasses ”MS Fokus-partner” for de kommende år.

- Valgt er det helt rigtige udtryk i denne forbindelse. Vi er en demokratisk virksomhed, og vi lod derfor vores garanter vælge mellem tre almennyttige organisationer. Den, der fik flest stemmer, blev vores næste MS-Fokus-samarbejdspartner, fortæller Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Sparekassen vil over de to år støtte Psykiatrifonden med samlet 400.000 kr. Dertil kommer samarbejde om at sætte fokus på organisationens arbejde.

Psykiatrifonden ser frem til samarbejdet

Bestyrelsesformand Torsten Bjørn Jacobsen er glad for, at Psykiatrifonden vandt den tætte afstemning om at blive MS Fokus-partner for de kommende to år.

- Psykiske vanskeligheder og kriser er noget, alle oplever gennem et liv, og flere udvikler en psykisk sygdom. De fleste af os har oplevet psykisk sygdom eller krise tæt på. Det kan være hos os selv eller nogle, vi kender godt – det kan være blandt vores familie, venner, et af vores børns kammerater. Det skal vi turde tale åbent om, og vi skal formidle viden og forståelse. Det er vores fornemste opgave i Psykiatrifonden, og samarbejdet her styrker vores muligheder for at gøre den forskel, som der er så hårdt brug for.

En årelang tradition

Middelfart Sparekasse har siden 2010 valgt samarbejdspartnere for toårige perioder under MS-Fokus navnet. Gennem et økonomisk bidrag og samarbejde om forskellige events bidrager sparekassen til at sætte fokus på væsentlige emner. I de kommende år altså med Psykiatrifonden som en meget aktuel partner i forhold til nogle af de interne projekter, sparekassen arbejder med.

- I Middelfart Sparekasse fylder mental sundhed og mental robusthed meget i denne tid. Alle vores kolleger skal på et todages kursus med titlen ”Tak – Det mentale KRAM”. Kurset handler blandt andet om at gøre kollegerne mere robuste over for de forandringer, der er en fast bestanddel af hverdagen i vores branche – og i mange andre brancher for den sags skyld, siger Martin Baltser.

Han nævner Psykiatrifondens ”Mentale motionscenter” som et godt værktøj til at arbejde med nogle af de samme problematikker – og mange andre.

- Jeg er sikker på, at vi i fællesskab kan få sat organisationens vigtige arbejde endnu højere på dagsordenen – og at Psykiatrifonden med vores økonomiske bidrag kan løfte det i forvejen flotte stykke arbejde, der gøres. Samtidig er jeg overbevist om, at vi også kan få inspiration til vores arbejde, siger Martin Baltser.

I Psykiatrifonden ser Torsten Bjørn Jacobsen også frem til samarbejdet.

- Samarbejdet kommer til at gøre en stor forskel. Middelfart Sparekasses opbakning sætter fokus på sygdomme, som ofte er svære at tale om. Donationen er med til at styrke vores anonyme rådgivning, og det er vi meget glade for. I år vil rådgiverne besvare omkring 10.000 henvendelser fra mennesker, der har psykisk sygdom inde på livet og har brug for hjælp.

Om MS Fokus:

• Middelfart Sparekasses garanter stemte i efteråret 2020 om, hvem der skal være sparekassens MS Fokus-partner i 2021 og 2022.
  • Garanterne kunne vælge mellem Broen Danmark, SMIL Fonden og Psykiatrifonden
  • 2.695 garanter deltog i afstemningen
  • Psykiatrifonden modtager 200.000 kr. i hhv. 2021 og 2022. Derudover vil fonden og Middelfart Sparekasse i fællesskab lave arrangementer, der sætter fokus på Psykiatrifondens arbejde
  • Middelfart Sparekasse har siden 2010 haft to-årige MS Fokus-partnere. Tidligere har bl.a. Danske Hospitalsklovne og Mødrehjælpen

Om Psykiatrifonden

• Psykiatrifonden er en privat, sygdomsbekæmpende organisation, som kæmper for alle, der har psykisk sygdom inde på livet. De har et særligt fokus på, at børn og unge ikke udvikler psykisk sygdom, og at alle har en plads i et arbejdsfællesskab.
  • Med oplysning, forskning, kampagner, politisk arbejde, rådgivning og hjælp kæmper Psykiatrifonden for, at mennesker mødes med forståelse, når de har en psykisk sygdom eller er i risiko for at få det. Og at de får den hjælp, de har brug for. I tide.
  • Psykiatrifondens rådgivere er ved telefonen og på tasterne hver dag året rundt; de besvarer henvendelser fra hele landet.

Torsten Bjørn Jacobsen, formand for Psykiatrifonden, ser frem til samarbejdet med Middelfart Sparekasse i 2021 og 2022.
Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse, er glad for, at garanterne i sparekassen valgte Psykiatrifonden som MS Fokus-partner.