PSO: Glæde hos Dansk Fjernvarme over aftale

Der er glæde i Dansk Fjernvarme over den netop indgåede PSO-aftale. Nu må der skabes ro om energiaftalen, mener foreningen.

- Det er en rigtig god dag for det grønne Danmark, at der nu er fundet en løsning på PSO udfordringen. Nu må der skabes ro om energiaftalen. Der er bred politisk opbakning til den grønne omstilling, hvilket bør afspejles i respekten for den energiaftale, der er indgået, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

- Jeg havde gerne set, at PSO’en blev udfaset hurtigere end der er lagt op til. Men omvendt må vi også rose forligsparterne for, at der nu med den meget brede aftale er skabt en sikkerhed for investorerne, så der fortsat kan investeres i den danske energisektor til gavn for vækst, beskæftigelse og et grønnere Danmark.

Dansk Fjernvarme havde gerne set en hurtigere udfasning af PSO’en, da det sammen med en lempelse af elafgiften til varme, vil bane vejen for at fjernvarmeselskaberne kan investere i varmepumper og dermed brugere mere af den grønne el.

- En hurtigere udfasning ville i højere grad have banet vejen for at vi kunne bruge mere el i fjernvarmen. Nu håber vi så, at der kan findes politisk vilje til at gennemføre andre politiske tiltag, der sikrer at vi kan bruge mere el i fjernvarmen.

Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme, tlf. 40212220 - el.
Rune Birk Nielsen, pressechef, tlf. +45 2490 4197 el. rbn@danskfjernvarme.dk